Březen 2009

Křídlo, které nám brání vzlétnout

Vstoupit vážným dramatem do uměleckých vod v této nevázané, a proto i svým způsobem nevážené době, kdy zábava povýšila na umělecký styl a mírou úspěšnosti je pouze potleskometrem měřené řehtání a výskot rozjařeného publika, je čin navýsost odvážný. Odvážnost a potřebnost takovýchto kroků je v přímé úměře - čím více je něčeho netřeba, tím více je toho třeba. Ne, to není vtip ani lingvinistická hříčka, to je prostý fakt. Jedním z těchto odvážlivců, který je ochoten se pustit na tento tenký led divácké přízně, je i režisér Radovan Lipus, který v době stále nepřicházejícího jara nastudoval s komorní částí souboru Slováckého divadla opus současné české autorky Lenky Lagronové s jednoznačným názvem Křídlo. Ohlédnutí se publicisty Tomáše Ježka za premiérou ve Slováckém divadle

Křídlo v České televizi

Týden po premiéře vyvolává nová inscenace Křídlo režiséra Radovana Lipuse vášnivé reakce. Někteří diváci spolu s herci znovu prožívají své osobní příběhy, jiní pověstnou Pandořinu skříňku otevřít odmítají. Rozhodně však jde o inscenaci, která nenechá nikoho klidným. Více přibližuje i reportáž České televize. Podívejte se na ni zde: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/309281381990320-udalosti-v-regionech-brno/

Slovácké divadlo uvede premiéru muzikálu Carmen

Jednou za rok muzikál – to je heslo, kterým se řídí ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti a taktika strhnout na sebe veškerou pozornost mu vychází znamenitě. Stačí vzpomenout na dnes už cenami ověnčené Donaha! či hit z loňského roku Adéla ještě nevečeřela. V dubnu čeká uherskohradišťské diváky další novinka, tentokrát v podobě atraktivního titulu jménem Carmen.

Jan Horák: Chci předat divákovi zkušenost, která nejde sdělit slovy

Téměř sedmadvacetiletého Jana Horáka vídávají diváci na jevišti Slováckého divadla už dva roky. Naskočil do rozjetého vlaku, když převzal roli Čerta Kudrnáče v pohádce Jak čert vyletěl z kůže po odcházejícím Miroslavu Zavičárovi. Tento vstup na slovácká prkna zvládl bravurně, přestože ona čertovská role byla jednou z největších v této pohádce, náročná co do množství textu a především fyzicky. Honza je statný junák, pěkný mládenec bojarského střihu, ale také přemýšlivý muž, jemuž není cizí ani duchovní stránka života. Nyní studuje jednu z hlavních rolí v připravovaném muzikálu Carmen.

Zdeněk Trčálek: Některých zážitků v sobě se bojím

V sobotu bude mít ve Slováckém divadle světovou premiéru hra Křídlo. Tentokrát však novinku nedoprovázejí přívlastky jako bláznivá, muzikálová, vtipná. Hra Křídlo úspěšné dramatičky Lenky Lagronové otvírá pomyslné Pandořiny skříňky každého z nás a tajemný příběh diváky donutí přemýšlet nad vlastním osudem. „Takzvané vážné hry na jevišti mohou lidem ukázat cestu, jak se ke starostem postavit,“ myslí si představitel jedné ze tří rolí, devětadvacetiletý Zdeněk Trčálek.

Rozhovor uveřejnila MF DNES

Slovácké divadlo uvede světovou premiéru hry napsané speciálně pro ně

Ještě žádné jiné divadlo na světě neuvedlo inscenaci hry Křídlo. První bude soubor Slováckého divadla už tuto sobotu a diváci se mohou těšit na tajemný příběh, ve kterém se otvírají pověstné třinácté komnaty a někdy, z nichž jde úzkost, strach a bolest. I o tom nová hra Lenky Lagronové je.

Divadelní maskérka: paruka herečce spadla jen jednou

Když se řekne Slovácké divadlo, každý si vybaví herce, režiséry a slavné inscenace. Málokdo si ale uvědomuje, že za úspěchy divadla stojí i další profese, bez nichž by to nešlo. Dnes představujeme Jitku Juříkovou, která je jednou ze dvou maskérek uherskohradišťského divadla. „S kolegyní se při práci vyřádíme. Výtvarníci mají někdy neuvěřitelné nápady,“ říká po třech letech práce v maskérně.

Irena Vacková: Je důležité mít kolem sebe ty správné lidi

Tajemný příběh, ve kterém se otvírají třinácté komnaty – i tak lze nazvat novinku Křídlo, jejíž premiéru Slovácké divadlo připravuje na sobotní večer. Hlavní roli ženy, která se vrací na místo svého dětství, aby se o sobě dozvěděla víc, než tuší, bude pod vedením režiséra Radovana Lipuse hrát Irena Vacková. „V tuto chvíli jen my víme, jak celý příběh dopadne,“ říká herečka o očekávané hře, již Slovácké divadlo uvede jako první na světě.

Rozhovor uveřejnil Slovácký deník 18. března

Alžběta Kynclová: roli někdy pomůže detail, třeba držení těla

Hra plná tajemství, nebezpečného otvírání třináctých komnat, kdy se jde až na dřeň. I tak se mluví o novince Slováckého divadla s názvem Křídlo autorky Lenky Lagronové. V sobotu ji herci představí ve světové premiéře pod vedením známého a respektovaného režiséra Radovana Lipuse. Ten do jedné ze tří postav obsadil Alžbětu Kynclovou. „Hra Křídlo je plná emocí, lidského chtění, pomoci, obrazů a napětí,“ říká herečka, která byla za předchozí spolupráci s režisérem Lipusem navržena na cenu Alfréda Radoka.

Rozhovor uveřejnil týdeník DOBRÝ DEN S KURÝREM

Stránky