Česká televize dnes natočí Harolda a Maude. Co bylo před tím?

Štáb České televize bude dnes a zítra natáčet ve Slováckém divadle záznam inscenace Harold a Maude. Nebude to však ani zdaleka poprvé, kdy před budovou divadla stojí přenosové vozy a uvnitř se to hemží jak v mraveništi. Připomeňme si předchozí inscenace zaznamenané do Zlatého fondu České televize.

Gazdina roba – Inscenace režiséra Pitínského (2000) o hrdosti, vzdoru, ale i potupě a jedné velké životní prohře vynesla představitelce hlavní role Ireně Vackové cenu Thálie Českého divadla a i to byl signál pro dramaturgii České televize natočit pozoruhodně ztvárněnou hru pro televizní diváky. Televizní režie se ujal Rudolf Tesáček.

Bratři Karamazovi – Další inscenace režiséra Pitínského (2002). Necelé dva měsíce po premiéře se Bratři Karamazovi objevili v nominaci na Cenu Alfréda Radoka a byli pozváni na Festival evropských regionů do Hradce Králové mezi nejlepší soubory z Francie, Velké Británie, Japonska, Austrálie a dalších zemí. Režisérem televizního záznamu byl Ján Novák.

Liška Bystrouška – Jedna z nejvíce fascinujících inscenací režiséra Pitínského (2004). Uherskohradišťské divadlo za ni posbíralo spoustu cen, nejvýznamnější byla cena Sazky a Divadelních novin pro největší událost roku 2005. Televizní diváci byli také spokojeni - na internetových stránkách České televize hodnotilo pořad jako nadprůměrný 78% z nich.

Divá Bára – Klasika Boženy Němcové opět v provedení režiséra Pitínského (2007) byla v televizi uvedena na Štědrý večer. U obrazovek sedělo a oceňovanou inscenaci v režii Pavla Jiráska sledovalo téměř sto tisíc diváků. Kdyby herci chtěli, aby Divou Báru vidělo tolik diváků v divadle, museli by ji vytrvale hrát osm let a mít stále vyprodáno.


Režisér televizního záznamu Ján Novák o Slováckém divadle

Ján Novák zná uherskohradišťské divadlo moc dobře. Po absolvování herectví na brněnské JAMU v něm totiž začínal, pamětníkům se jistě vybavuje například jako Mauglí.
„Pamatuji si, že v Hradišti vždycky fungoval duch vzájemné podpory ze stran herců, vedení divadla, diváků. Že se mají zkrátka všichni rádi. Potom to může být jeden z důvodů, proč lidé ve Slováckém divadle na sebe chtějí slyšet a taky tak chtějí hrát divadlo,“ vzpomíná na dobu svého mládí režisér, jenž moc dobře zná i současné Slovácké divadlo. Stál totiž za televizní podobou Bratrů Karamazových i Lišky Bystroušky a netají se obdivem k uherskohradišťským hercům. „Moc si jich vážím. Málokdo v Praze tuší, jak vynikající herci tady jsou. A rád využívám každé příležitosti, abych o nich dal světu vědět,“ říká Ján Novák. Slovácké divadelníky pak začal obsazovat i do televizních a filmových projektů. Ať šlo o seriál České televize Podle práva nebo o film Klíček. V současné době například spolupracuje s Tomášem Šulajem na zeměpisném seriálu pro děti s názvem Vzduchoplavec Kráčmera. Na dnešní natáčení černé komedie Harold a Maude je připravený a těší se. Viděl ji hned několikrát a jak sám tvrdí, zraje jako víno.