Logoped zachránil britskou monarchii
Jiří P. Kříž
Teprve pátá česká inscenace hry Davida Seidlera Králova řeč, autor za ni později získal také Filmového Oscara, postoupila k brilanci. Zasloužil se o to Igor Stránský v hradišťském Slováckém divadle.
Úspěšná byla již nastudování Martina Stropnického v Národním divadle Brno (Bertieho, vévodu z Yorku, pozdějšího krále Jiřího VI., hrál Martin Bláha, jeho logopeda Lionela Logue Ladislav Frej), Petra Kracíka Pod Palmovkou (Martin Stránský, Dušan Sitek), Kateřiny Duškové v Liberci (Zdeněk Krupka, Martin Polách) a Petra Novotného v Pardubicích (Martin Mejzlík, Jiří Kalužný).
Na přelomu epoch
Teprve Stránského herecké obsazení ústřední dvojice - koktavého vévody z Yorku, později krále Velké Británie, a jeho australského léčitele - dospělo však k ideální skladbě: V Králově řeči zazářili Pavel Hromádka a Pavel Majkus.
Hromádka na sebe upozornil už v minulé sezóně, ve které mu sedla role politika Petra Stockmanna, bratra Ibsenova Nepřítele lidu v inscenaci Zdeňka Duška. Dokonce se oprávněně tvrdilo, že ho zahrál lépe než hvězda souboru Tomáš Šulaj titulní postavu. Ještě déle čekal na velkou hereckou příležitost Pavel Majkus.
Výtečný Majkusův Lionel Logue si pohrává s plebejským, tak trochu anarchistickým, na svobodě a rovnosti bazírujícím občanovi monarchie, s vyhraněným vztahem k autoritám, zejména církevním. Pochybnosti do jeho koketování s trůnním pacientem vnáší jeho žena, klokaní vlastenka Myrtle - Irena Vacková.
Hromádka znamenitě odstiňuje Bertieho nechuť převzít vládu po starším bratrovi koketujícím s nacismem, i jeho vůli zbavit se definitivně neduhu ve chvíli, kdy mu po abdikaci Eduarda VIII. koruna skutečně spadla do klína a připadla mu povinnost vést jako král Jiří VI. rozhodnými proslovy Brity do války.
V tom si ostatně - už mimo půdorys hry - s královnou Alžbětou po boku vedl příkladně. Její mládí, kdy velice usilovala o napravení řečové vady manžela, připomněla přesvědčivě Barbora Nesvadbová.
Na cestě k dokonalosti
Stránský vystihl dobový kontext hry. I bez dotáček o řinčení zbraní a o prvních demonstracích německých bombardérů naznačil, co bylo potřebné: citacemi šílených Hitlerových projevů, dobovými tanci i sdílením obav britských vládců Baldwina (Martin Vrtáček), Churchilla (přesvědčivý Kamil Pulec), arcibiskupa Cosmo Langa (Josef Kubáník) i neblaze proslulého Chamberlaina (Tomáš Šulaj).
Jeho režie vsadila na možnost stát se rovnými nikoli jen mezi mocnými, ale dobýt si uznání i za umění něco pozitivního vykonat. Zvláště ve vyhrocených chvílích, které lidstvo provázejí od počátku dějin. Nikdo nepochybuje, že taková chvíle bohužel znovu přichází... Jen na okraj doplňuji, že hradišťská Králova řeč je úspěšně složenou dramaturgickou zkouškou dospělosti Markéty Špetlíkové.
Slovácké divadlo Uherské Hradiště - David Seidler: Králova řeč. Překlad Jitka Sloupová. Režie Igor Stránský, dramaturgie Markéta Špetlíková, scéna Jaroslav Milfajt, kostýmy Marie Jirásková, hudba Martin Štědroň, choreografie Ladislav Peřestý, odborní poradci Ilona Bytešníková, Jan Dezort. Premiéra 28. ledna 2017.
Hodnocení 90%
Králova řeč v Hradišti je „koktavým" koncertem Pavla Hromádky
Pavel Bohun
Uherské Hradiště potleskem ve stoje ocenilo publikum Slováckého divadla v sobotu večer tamní druhou letošní premiéru, inscenaci Králova řeč. A jsou to zejména skvělí dva Pavlové, představitelé hlavních rolí, kteří pod režijní taktovkou zkušeného Igora Stránského vtiskli svým postavám mimořádně přesvědčivý výraz.
Pavel Hromádka exceluje v roli koktavého vévody z Yorku Bertieho natolik, že mu divák v průběhu představení jeho vadu řeči téměř věří. Závěrečným Bertieho královským proslovem o vstupu Velké Británie do války s Německem v samotném finále, pak Pavel Hromádka nejednoho diváka dotlačí k slzám dojetí.
Zdařilým tahem Igora Stránského je rovněž obsazení Pavla Majkuse do role australského logopeda Lionela, jenž Pavlu Hromádkovi skvěle nahrává na konverzační smeče.
Igor Stránský trefil na hlavičku také obsazením Josefa Kubáníka do role arcibiskupa z Canterbury, jenž svými sarkastickými poznámkami činí tuto postavu pro diváka poutavější.
Zdroj: http://slovacky.denik.cz/kultura_region/kralova-rec-v-hradisti-je-koktav...