11. 2. 2021
Otužování se v poslední době stalo celosvětovým hitem. Na začátku všeho stál Holanďan Wim Hof, který otužování a jeho pozitivní vliv na zdraví zpopularizoval. Stejně úspěšnou se stala i jeho kniha Ledový muž. Ta vyšla v češtině v minulém roce a nyní už je k mání jako audiokniha. Jejím interpretem se stal Pavel Hromádka.
„Načítal jsem knihu dřív, než jsem věděl, že je světovým bestsellerem, takže nějaký ostych nebo pocit závazku jsem neměl,“ svěřuje se uherskohradišťský herec, který má s audiotvorbou bohaté zkušenosti. Přiznává ale, že i jemu kniha otevřela nové obzory.
„Do ledového jezera jsem zatím nevlezl,“ směje se Pavel Hromádka
Společně s technikem během přestávek ve čtení přemýšleli, jestli nejde jen o nějakou novou krátkodobou senzaci.
„Ale čím víc jsme se z knihy dozvídali, tím bylo zřejmější, že jde zřejmě o poctivé osobní hledání a zkušenosti jednoho člověka. Že je otužování prospěšné, vědí lidé už po generace, ale jen o tom ta metoda není,“ svěřuje se Pavel Hromádka. Jedním dechem však dodává, že do takových extrémů jako Wim Hof a jeho následovníci se prozatím nepouští.
„Pokud se ptáte, jestli jsem vlezl do ledového jezera nebo aspoň studené vany nebo sprchy, jistěže jsem s tím koketoval. Dokonce jsem si možná i trochu studenější sprchu na pár vteřin nastavil, ale nijak důslednější a odvážnější zatím nejsem. Třeba k tomu ještě dozraju,“ usmívá se herec, který se aktuálně připravuje na roli Kaifáše v muzikálu Jesus Christ Superstar.
Když nahrává doma, mikrofon má ve skříni
Pavel Hromádka navíc prozradil, jak vlastně taková audiokniha nebo rozhlasová hra vzniká. „V Českém rozhlasu je přítomen při natáčení režisér, který na všechno dohlíží a reaguje svými připomínkami, podněty, má představu a hlídá její naplnění. Hned se taky všechny chyby opravují, přetáčejí,“ vysvětluje.
Při nahrávání audioknihy pro vydavatelství anebo při načítání knih a textů pro křesťanské internetové Rádio 7, čemuž se dlouhodobě věnuje, je všechno na něm. „Sám mám představu, kterou chci naplnit, a sám sebe opravuji. Konkrétně u natáčení Ledového muže měli praxi takovou, že si všechno ve vydavatelství poslechli a poslali seznam míst, kde jsem měl spíše výslovnostní chybu v cizích jménech osob. Při Ledovém muži byl u všeho taky technik, v jehož studiu natáčení probíhalo a který má s nahráváním knih mnoho zkušeností. I on vše hlídal,“ objasňuje Pavel Hromádka.
Občas však na audioprojektech pracuje i přímo u sebe doma. „To pak mám mikrofon ve skříni, do které mluvím, a za sebou závěs z deky,“ uzavírá se smíchem Pavel.