17. 1. 2007
Jde o jednu z nejočekávanějších inscenací tohoto období. Režisér J. A. Pitínský se rozhodl, že ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti nastuduje Divou Báru Boženy Němcové. Diváky však nečeká jen dovyprávění známého příběhu z povinné školní četby. Režisér připravil strhující podívanou, jíž nejlépe vysvětluje podtitul celé hry: Divá Bára ale též Píšeň o Viktorce, a taky Karla, tedy tři povídky nejvěhlasnější autorky české, jak byly předvedeny na fiktivní generální zkoušce dne 21. 12. 1940 na jevišti Mladé scény v Dělnickém domě ve Valašském Meziříčí v režijním vybavení Karla Kata a za asistence Jindřicha Gratze.
Pitínský v Uherském Hradišti pracuje už počtvrté a každá z jím uvedených inscenací dosáhla mimořádných úspěchů. Režisér se svou přízní ke slováckým hercům netají: „V Hradišti je to naprosto jedinečné. Z toho mladého souboru cítím přirozené dychtění a otevřenost. Hlavně se mají rádi, a to jde vidět na zkouškách i na představeních. Je tady vidět talent a také ta prvotní nevinná noblesa herectví, což je moc pěkné a často se s tím člověk nesetkává,“ říká režisér, jenž má zkušenosti s mnoha tuzemskými i zahraničními soubory.
Tentokrát se nechal inspirovat povídkami Boženy Němcové v dramatizaci Evy Tálské (Píseň o Viktorce) a Matěje T. Růžičky (Karla, Divá Bára). „Základním tématem inscenace by měla být osobní dramata jedinců, kteří kvůli své jinakosti vyčnívají z davu, a společnosti, jež byla a stále bohužel je vůči takovým lidem značně xenofobní,“ říká dramaturgyně inscenace Hana Hložková.
Režisér jde však ještě dál. Jak podtitul napovídá, inscenace bude uváděna jako jedna ze zkoušek ochotnického divadelního souboru z Valašského Meziříčí, jenž v době okupace skutečně existoval. „Nad tím jsem přemýšlel až když jsme zkoušeli. Pořád jsem ale nevěděl, jak to přesně zachytit. Chvíli to vypadalo, že se to bude odehrávat za první republiky, pak v padesátých letech a pak jsem si vzpomněl, že jsem v monografii o Radokovi od Hedvábného četl, že nějakou dobu působil ve Valašském Meziříčí v soboru Mladá scéna. Tam totiž dělali Borovského a chystali se na Erbena. A to je přece i s Němcovou velká trojice českých protiněmeckých autorů. Tak jsem to celé udělal jako fiktivní generální zkoušku tohoto souboru,“ vysvětluje Pitínský.
„Inscenace je tak nabitá nejrůznějšími přesahy, že to nedokážeme ani vnímat. Jen se chodíme dívat na výstupy kolegů a běhá nám mráz po zádech. S Pitínským je to vždycky výjimečné,“ říká ke spolupráci s vyhlášeným režisérem představitelka Viktorky a Báry Jitka Josková.
Velmi důležitou složkou je v uherskohradišťské inscenaci hudba Petra Hromádky. „Pan skladatel nám napsal skoro třicet hudebních čísel. Je to mimořádně těžké, protože jde o čtyřhlasy,“ dodává herec Jiří Hejcman. Hudební doprovod na jevišti obstará pětice muzikantů pod vedením Josefa Fojty hrajících na housle, violoncello, trombón, bicí a cimbál.
Autorem návrhu scény je Jan Hubínek, návrhy kostýmů připravila Michaela Hořejší. Na choreografii se podílí Igor Dostálek. Slavnostní premiéra začne ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti 20. ledna v 19.30 hodin.