30. 9. 2022
I když je od letošního podzimu jeho domovskou scénou Horácké divadlo, stále hraje ve Slováckém Lacu v Její pastorkyni a Veršinina ve Třech sestrách. Obě inscenace se letos představily na prestižních festivalech a odvezly si samou chválu. „Je moc dobře, že se díky festivalům můžeme víc ukázat,“ říká František Maňák.
Františku, je rozdíl hrát na domácím jevišti a na festivalu?
Určitě v prostoru, který je v jiném divadle odlišný. A hlavně ve vědomí, že v hledišti sedí spousta divadelníků a odborníků. Profesionálové, kteří by možná jinak neměli možnost naše inscenace vidět. Osobně se snažím nenechat se tím ovlivnit a hrát jako vždy, ale samozřejmě o tom víme.
Máte na inscenace, ve kterých hrajete, ohlasy i od svých kolegů?
Právě na festivalové Tři sestry jsem pozval své nové kolegy z Horáckého divadla. Byli nadšení. Na jednu stranu by si takový způsob práce rádi zkusili, na druhou cítí respekt. Ale do jednoho chválí Tři sestry za neotřelost. I z jiných stan slyším, že v divadelních kruzích silně rezonují.
Z pěti festivalů si Slovácké divadlo letos odvezlo od kritiků samou chválu. Cítíte to jako zadostiučinění?
Je to rozhodně příjemné a máme z toho velkou radost. Je pro nás cenný nejen ohlas diváků, ale právě i těch, kteří divadlu rozumí. A pokud chválí, koho by to netěšilo (úsměv).
„Slovácké může směle konkurovat velkým muzikálovým produkcím,“ říká kritik Landa
I když od Prahy značně vzdálené, přesto se může Slovácké divadlo směle rovnat kolegům z centra české kultury. Festivalové ohlasy, které hradišťská scéna letos sesbírala za Jesus Christ Superstar, Tři sestry a Její pastorkyňu, to jednoznačně dokládají. „Muzikálová inscenace Doda Gombára je jedním z příkladů, že se Slovácké divadlo nebojí nových přístupů a snaží se pohlížet i na klasické tituly očima současnosti. Vznikla inscenace, která dokáže s přehledem konkurovat velkým muzikálovým produkcím. A to nejen hudebním nastudováním, ale především pěveckou, hereckou i taneční souhrou celého ansámblu,“ zhodnotil Jesuse Jiří Landa z Divadelních novin. Nadchla ho i Její pastorkyňa a především strhující výkon Jitky Hlaváčové v roli Kostelničky. „Je to jedna z inscenací, kterou se vyplatí vidět opakovaně. Slovácké divadlo si se starou českou klasikou rozumí,“ dodává.
Třikrát se na festivalech představily i improvizační Tři sestry a třikrát z nich odjely s pochvalami ze všech stran. „Kdyby nám takové Tři sestry přivezli z Polska nebo z Německa, padneme na zadek. Tak já padám na zadek před kolegy z Uherského Hradiště!“ vysekl poklonu ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser.
„Tož lepší pastorkyňu sem ešče neviděl“
Stejně jako kladné hodnocení odborníků, je pro Slovácké divadlo důležitá i spokojenost diváků. A i tady dokazuje, že skloubit kvalitu a diváckou přístupnost se mu daří. Například Její pastorkyňa si před dvěma týdny na festivalu Divadlo Plzeň vysloužila ovace ve stoje a spoustu pochval. „Tož lepší pastorkyňu sem ešče neviděl. Všichni herci podávají skvělé výkony, přesto musím vyzdvihnout Jitku Hlaváčovou v roli Kostelničky. Z některých scén opravdu mrazí a opět jsem se přesvědčil, jak skvělé divadlo se na oblasti dělá,“ napsal bezprostředně po zhlédnutí inscenace jeden z nich.
Podobné reakce nechybí ani u dalších inscenací, které se letos představily na festivalech. „Úžasný zážitek!“ napsala na odborném divadelním portálu k recenzi se 100% hodnocením další divačka k Jesus Christ Superstar. Tři sestry viděl divák s přezdívkou Janis v Brně: „Vynikající inscenace s velkou mírou improvizace, která působí velmi spontánně až neobvykle, a to i díky tomu, že text je nenaučený a tudíž pronášený přirozeným tónem. Slovácké divadlo v nejlepší formě, výborná režie, kus bude určitě aspirovat na nejlepší počin roku. Byl to senzační večer, díky!“