9. 11. 2022
Napětí, soucítění s postavami, oživování vzpomínek na vlastní dětská léta, otázky, jak jsme se s dávnými dětskými zraněními vyrovnali – to jsou podle dramaturgyně Ivy Šulajové impulsy, které zkoumá inscenační tým, a které by měl zkoumat i divák po zhlédnutí představení thrilleru Vosa.
„Pro nás se odpovědi během zkoušení mnohokrát vyměnily, což dokazuje, jak je hra skutečně umně napsaná,“ říká. „Kromě zážitku plného napětí a překvapení, které žánr thrilleru slibuje, divadla takřka na dotek v komorním prostoru Malé scény, nám hra může přinést velkou porci naděje, lidského soucitu, a tím také až léčivý moment. Můžeme si otestovat, zda máme sklon spíše k tomu postavy odsoudit, nebo s nimi soucítit. Tedy zda jsme přehnaně kritičtí, anebo máme spíše sklon k odpuštění. Vnímání hry nám tak může napovědět hodně o nás samotných a případně ukázat cestu, jak jít nebo nejít dál,“ uzavírá Iva Šulajová.
Inscenace má ve světě obrovský úspěch
Vosa (v originálním znění The Wasp) byla napsána a uvedena na jeviště v roce 2015. Nejprve v londýnském Hampstead Theatre, které se na vznikání a zadávání nových her specializuje, následně byla úspěšná inscenace přenesena na West End, konkrétně do Trafalgar Studios. Od té doby se hraje na různých místech nejen v profesionálních divadlech. Její autorka Morgan Lloyd Malcolm se tři roky poté proslavila zejména hrou Emily, která byla napsána pro divadlo The Globe a jejíž inscenace třikrát zabodovala v prestižních oceněních Olivier Awards včetně ceny za nejlepší komedii. Tuto i další své hry autorka následně adaptovala pro filmové provedení. Koncem letošního roku se tak patrně stane i s Vosou.