26. 4. 2023
Postavu Marty ztvární v Opilých Jitka Hlaváčová a na jevišti se objeví jako vůbec první ze všech herců. Celá inscenace začíná jejím „opileckým“ výstupem. A jak přiznává, není to pro ni vůbec jednoduché.
„Asi mě osvítil ten nahoře, protože ještě než jsem vůbec věděla, že dostanu tak pohybově náročnou roli, začala jsem chodit několikrát týdně cvičit. A myslela jsem si, že jsem na tom po fyzické stránce docela dobře. Můžete se ale zeptat mého syna a muže, jak teď vypadám, když přijdu domů ze zkoušky. Takže jsem to musela přehodnotit, asi na tom tak dobře nejsem,“ směje se Jitka.
Podpatky nepřichází v úvahu
Když herečka s režisérkou poprvé zkoušely, jak by mělo pohybové číslo vypadat, napočítaly šedesát šest bodů, které měla Jitka splnit. Další fáze práce nastala už přímo s choreografkou Lindou Caridad Fernandez Saez. „Jsem velmi ráda, že Opilé dělá právě Linda, už od doby, kdy jsme pracovaly na Jesus Christ Superstar, zná moje možnosti a limity,“ popisuje Jitka s tím, že původně měla být obuta v botách na podpatku, ty ale brzy zavrhly.
„Zjistila jsem, že by to nešlo, protože například v jednu chvíli stojím zároveň na levé noze na malíkové hraně a na pravé na palci. Nebo číslo s kabelkou, což je v úvodu můj sparing partner – ležím na břiše, nesmím použít ruce a kabelku si musím na sebe navléknout prsty u nohou. Takže chytit ucho, provléknout nohu, pak druhou, kterou si ale pro změnu držím rukama,“ prozrazuje Jitka.
Let přes půl jeviště
V polovině úvodního výstupu se k ní přidá stejně „opilý“ Jiří Hejcman.
„Na jedné ze zkoušek jsme stáli proti sobě zakleslí v kolenou, pevně jsme se drželi, ani jeden už jsme nemohli, třásli jsme se vyčerpáním a do toho odříkávali text. Byla jsem ráda, že se o něj můžu doslova opřít. No a pak mě třeba Jirka hodí přes půl jeviště do popelnice, což je vedle kabelky moje druhá kamarádka,“ směje se Jitka. „Popelnici mám v jednu chvíli na sobě, jdou vidět jen moje nohy a s Lindou jsme vymýšlely, jak by to vypadalo, kdyby popelnice žvýkala nebo si líčila pusu. Mělo by to být všechno groteskní, komické a absurdní, ale zároveň by to mělo vyjadřovat duševní rozpoložení mé postavy, nešťastné a opilé. Doslova balancuje na hraně, fyzicky i psychicky. Pokud se to podaří, a já doufám, že ano, mohl by celý ten výstup působit hodně dobře,“ uzavírá Jitka Hlaváčová.