31. 5. 2023
Za klavír ve Slováckém divadle poprvé usedl v roce 2011 v inscenaci Modré květy a dnes už je jich přes deset. To je bilance Jana Laníka, brilantního dvorního klavíristy Slováckého divadla. V současnosti jej diváci mohou vidět a slyšet v pohádce Anička a bylinkové kouzlo, parodii Limonádový Joe a v rockové opeře Jesus Christ Supestar. Jaké to je, hrát v jednom z nejtěžších muzikálů?
„Je to velké dílo, které zná mnoho lidí, u nás především tu slavnou pražskou verzi s Kamilem Střihavkou a Danem Bártou. My jsme se inspirovali spíše u zahraničních verzí, které jsou maličko jiné,“ popisuje svou zkušenost s veleslavným muzikálem, který Slovácké divadlo uvádí od podzimu 2021.
„V jiných produkcích je velká kapela, hraje tam třeba dvacet lidí a my v Hradišti jsme čtyři. Beru to ale jako přednost, krásně to funguje a má to skvělou atmosféru,“ je přesvědčený muzikant a divácké ohlasy mu dávají zapravdu. Po každé repríze se tleská ve stoje.
„S herci jsme na sebe úplně napojení, neustále vnímáme, co se na jevišti děje, a na to reagujeme. Nehrajeme na playback, jsme živá součást inscenace. Třeba ve chvíli, kdy Tomáš David jako Ježíš začíná zpívat píseň ‚Nikdo z vás…‘ - v tu chvíli musím nastoupit na slůvko ‚vás‘. Je to půlsekunda, nesmím zaspat, mnohokrát nám pomáhá třeba i gesto nebo oční kontakt,“ popisuje chemii na jevišti.
Noty moc neumím
Spolu s licencí na muzikál dorazily do Slováckého divadla i noty v originále v angličtině a právě ty muzikanti používají. „Noty samy o sobě samozřejmě neznají hranice jazyků. Ale třeba popisky, názvy písní, to vše máme v angličtině a herci zase partitury v češtině. Občas se tak dohadujeme, kterou písničku vlastně jdeme před každým představením korepetovat. Někdy už pak raději používáme čísla skladeb,“ prozrazuje Jan Laník.
S notami je to u něj však trochu jinak než u jiných muzikantů.
„Sice hraju v divadle už dvanáctý rok, ale upřímně jsem nikdy noty moc neuměl. Pomáhám si poslechem a tisíci různých značek. Nejdřív se to dozvěděli spoluhráči a postupně i herci, jeden, druhý, třetí. Jejich reakce ale byly vždycky stejné. Přiběhli za mnou s očima na vrch hlavy a divili se: ‚Ty tady tak dlouho hraješ v muzikálech a fakt neumíš noty?‘ A já jsem odpovídal: ‚Jo, ale nikomu to neříkej!‘ Musím však podotknout, že s každou reprízou je to o něco lepší, i když pořádně je asi nebudu umět nikdy,“ uzavírá se smíchem Jan Laník, kterému se pár hodin po tomto rozhovoru narodil druhorozený syn Vojta.
Do konce sezóny Slovácké divadlo uvede kultovní rockovou operu Jesus Christ Superstar už jen jednou, a to v pátek 30. června. Vstupenky jsou k dispozici na webu a v pokladně divadla.