29. 11. 2012
Naši inscenaci nazkoušenou pro prostor Malé scény (pojatý navíc netradičně, tak jak se ke komornímu divadelnímu tvaru hodí) viděl i recenzent a glosátor divadelního dění J. P. Kříž. O patro výše nad samotným sálem v pokoji pro hosty i přespal do druhého dne (než se vydal na cestu domů či o dům, resp. o divadlo dál). Nelenil a ještě v onom pokoji spřádal své řádky o Oleanně. A sem tam i vyšel na chodbu a ptal se kolem bydlících herců, v té chvíli chodbou procházejících, na detaily, které mu pomohly v utřídění si myšlenek, ale třeba i na to, kam se dá v Uherském Hradišti vyrazit na dobrý oběd. To samozřejmě součástí jeho glosy není. I tak si ji dnes přečtěte...
Ve Slováckém divadle propírají politickou korektnost a sexuální harašení
Nekonečný monolog vysokoškolského pedagoga k neúspěšné studentce, která ale zároveň nese odpovědnost za studijní skupinu. A nabídka pomoci. To je kostra první části Oleanny Davida Mameta. Na Malé scéně Slováckého divadla ji nastudoval guru úspěšného brněnského Buranteatru - Zetel. Ví se o něm jen to, že Michal. Prozradila konečně aspoň to dramaturgyně Iva Šulajová v rozhovoru v programu k inscenaci vrchovatě naplněné ideami politické korektnosti a sexuálního obtěžování. V první části Oleanny svírají pěsti ženy, ve druhé zuří chlapi. Mametova provokace je dokonalá a Zetel tlumočí jeho poselství přesně.
Harašení naruby
John je v tom příběhu profesor, sociolog. Sebestředný, nesoustředěný, myslící mnohem rychleji než mluvící, proto plný zámlk, náznaků, skoků v projevu, těkavosti, nedopovídání, stíhání několika věcí na mužský způsob, tedy žádné pořádně.
Carol je jeho studentka. Neúspěšná, zkroušená, pečlivě si poznamenávající. Ve chvíli pedagogovy nabídky pomocné ruky ale rázem opanuje ring. Každičké Johnovo gesto promění v harassment. Ve frontálním feministickém útoku posuzujícím každé mužovo gesto a slovo jako genderovou šikanu zničí objekt pracovně i morálně.
U nás známe od Mameta jeho filmové pokračování Mlčení jehňátek - Hannibal, a také scénáře k De Palmově Neúplatným nebo k Levinsonově Vrtěti psem. A jeho hry Sexuální perverze v Chicagu nebo politickou satiru Listopad, která se právě ujímá.
K tématu sexuálního obtěžování se výmluvně vyjádřil Barry Levinson ve Skandálním odhalení (Michael Douglas, Demi Moore). Mamet má k jeho pojetí zvratem ve druhém aktu hry blízko. V Česku jsme teprve na začátku cesty, která v Americe je už za zenitem, proto epilog Oleanny označí moravské feministky nejspíš za sexistický.
Orgasmus z nenávisti
Když se totiž John Carole, zejména její koniášovské žádosti o vyřazení genderově nekorektní literatury, včetně jeho knihy, konečně vzepře a opravdu ji napadne, přichází její extatický zážitek, o který vlastně provokativně usilovala od začátku.
Dva herci na scéně - Pavel Hromádka a Klára Vojtková - to je provokující odstup vztahů a pocitů; atak sympatií a nenávisti. Orgasmus. O fous lépe vyjádřil polohy od sebestředného pedagoga ke zdeptané trosce Hromádka, ale ta nuance je nepodstatná. Po Bohu masakru další skvělý kousek na hradišťské Malé scéně!
Hodnocení 80%
Příští reprízy Oleanny na Malé scéně (v letošním roce poslední) uvedeme ve čtvrtek 6. prosince od 18.00 hodin a v sobotu 8. prosince od 19.00 hodin.