2. 6. 2006
V sobotu 3. června uvede uherskohradišťské Slovácké divadlo českou premiéru komedie Vycucnutí. Kromě mnoha hostů bude v hledišti přítomen i autor svérázný brněnský dramatik, básník, výtvarník a performer Marian Palla. „Slovácké divadlo je nejlepší, protože uvádí mé hry,” směje se třiapadesátiletý muž, jenž na první pohled ani zdaleka proslaveného umělce nepřipomíná.
V komedii Vycucnutí se diváci potkají s dvojicí pasažérů, která nečekaně vypadne z letícího letadla. Co může pád způsobit? Jak zareagují příbuzní na letišti? Komu všemu změní nečekaný pád osudy? Na tyto a mnohé další otázky dá komedie plná fantazie a absurdních situací odpověď. Hra navíc nápadně připomíná humor známý ze seriálů Monty Python či Červený trpaslík.
„Všechno, co je ve hře napsáno, má jasný význam,” snažil se herce přesvědčit na první čtené zkoušce, jež proběhla v jednom z vinných sklípků v Mařaticích u Uherského Hradiště, její autor Marian Palla. „Dokonce i číslo letadla. Je to rok mého narození,” tvrdil vesele Palla. Hru Vycucnutí mělo původně uvádět brněnské HaDivadlo, ale dramaturgie uherskohradišťského divadla autora přesvědčila, že lepší bude, když se novinka poprvé objeví na prknech Slováckého divadla stejně jako obě předchozí Pallovy hry komedie Sajns fikšn a Zase jsem se umýval zbytečně. „Celou druhou půlku jsem napsal speciálně pro Slovácké divadlo a myslím, že se mi povedla. Ale ještě lepší se stala, když jsme ji s režisérem Peškem upravovali. Teď jsem rád, že už nic připsat nemůžu, protože by to bylo ještě a ještě lepší a to by už snad nešlo,” vysvětluje Palla. Lze v některých absurdních situacích vystopovat autora samotného? „Ve všech hrách mám postavu jménem Karel. Ale to nejsem já, jak by si někdo mohl myslet. Já Karla píšu proto, že nemám žádného kamaráda s takovým jménem a můžu si dovolit napsat jej, jak se mi zlíbí. A taky je to jméno krátké a lehce se mi píše na počítači,” říká dramatik. „V životě bych žádné z mých postav nedal jméno třeba Anastázie. To než bych vyťukal
” směje se.
Na samotné provedení své hry se Marian Palla do divadla vždycky těší. „Jsem pokaždé v šoku, protože na jevišti je to jinak, než jsem si to představoval. Ale ten šok je příjemný,” pokyvuje uznale hlavou. „I teď mě zajímá, jak to bude v divadle volný pád z letadla vyřešený. Jestli budou herci viset, nebo jestli budou opravdu nějak padat. Už se moc těším na sobotu,” uzavírá Palla.
Kdo je Marian Palla, autor komedie Vycucnutí
Český spisovatel, výtvarník a publicista Marian Palla se narodil 30. července 1953 v Košicích. Vystudoval hru na kontrabas na brněnské konzervatoři, v roce 2000 absolvoval Fakultu výtvarných umění v Brně. Přes patnáct let hrál na kontrabas v orchestru Janáčkovy opery. Od roku 1994 je odborným asistentem na Fakultě výtvarných umění při VUT Brno. Jakožto výtvarník má Palla za sebou celou řadu samostatných výstav u nás i v zahraničí. Jeho díla jsou zastoupena ve sbírkách Národní galerie v Praze, Moravské galerie v Brně a dalších. Z jeho literární tvorby je nejznámější soubor krátkých textů a mikropovídek s názvem Jak zalichotit tlusté ženě či Zameť mou hruď. V loňském roce byl jako jediný zástupce České republiky pozván na festival Poesios pavasaris, jehož se zúčastnili autoři a překladatelé z Ruska, Nizozemska, Slovinska, Vietnamu, Polska, Česka a Litvy. Na divadelních prknech byly zatím uvedeny dvě Pallovy hry Sajns fikšn a Zase jsem se umýval zbytečně. Obě měly světovou premiéru ve Slováckém divadle.