2. 3. 2005
Amadeus, Sen noci svatojánské, To pravé, Zase jsem se umýval zbytečně a další hry mají jedno společné. Pod všemi je jako režisér podepsán Ladislav Pešek. Brzy k výčtu úspěšných titulů přibude další. Už tuto sobotu bude mít ve Slováckém divadle premiéru komedie Vstupte!, která diváky zavede ke dvojici stárnoucích herců, jež se setkávají před televizní kamerou, aby spolu natočili svoji nejúspěšnější scénku. Protože ale setkání není úplně dobrovolné, začnou si oba pánové dělat naschvály. Koho Ladislav Pešek obsadil do hlavních rolí a jak probíhalo zkoušení? I o tom je následující rozhovor.
Proč jste se v divadle rozhodli nasadit na repertoár komedii Vstupte! ?
Tato otázka patří spíš dramaturgii divadla. Já mohu mluvit jen za sebe a za své důvody. Vstupte! je hra, ve které si komično podává ruku se smutkem a to mám velmi rád a vyhovuje to mému pohledu na život. Taky je to hra o hraní, a to je téma, které mě zajímá a k němuž se dost často vracím. Hlavními důvody pro mě ale byli Vladimír Doskočil a Jirka Juřina. Chtěl jsem s nimi dělat, chtěl jsem jim dát najevo, že vím o tom, co pro své divadlo dělají. Tak trochu tuším, jak těžké musí být „bojovat se smečkou mladých vlčáků”, která naším divadlem v posledních letech „pobíhá”. Divadlo opravdu není idylický svět. A tak, přestože jsem ten, který se spolupodílel na příchodu této „smečky”, který prosazoval radikální zkvalitnění a omlazení souboru, a který je dokonce tak trochu členem této „smečky” (byť značně pelichajícím), vážím si všech, kteří tuto vlnu ustáli a toho jak ji ustáli. Vážím si „starých vlků”. Howgh!
Hlavní dvojicí jsou stárnoucí herci vracející se před diváky. Znáš divadelní svět. Jsou herecké osudy opravdu smutné a tragické, jako ve hře Vstupte! ?
Život (nejen divadelní) je velmi prchavý. Postava, či konkrétní inscenace žije nanejvýš pár sezón a pak není. Zmizí a už nikdy nebude. Nikdy. Zbudou jen vzpomínky, pár fotek, výstřižky, starý program, v nejlepším záznam inscenace, který ale už není víc než jen otisk. Divadlo není film. Platí krutou daň za živost, za kontakt s lidmi v hledišti, za chvění, které žádná technika na světě neumí zachytit. A jenom ten, kdo opravdu něco
vytvořil, holýma rukama, vlastní hlavou, svým tělem, ví jak smutno někdy je, když je definitivní konec. Myslíte, že je to důvod k nějakému velkému optimismu. Divadlo je jen zobrazení života a stáří herce je jen zlomkem stáří člověka. Radostné stáří je blbost z reklam na Gutalax a penzijní pojištění. Co je radostného na tom, že za pár let umřete? Jenže ono stárnout je : „jediný známý způsob, jak se dožít vysokého věku”.
Myslíš si, že stárnoucí herci mají opravdu méně hereckých příležitostí, že diváci dávají přednost mladým tvářím?
Probůh, to snad ne! Protože dávají-li diváci přednost mladým tvářím, co čeká ty dnešní mladé tváře, až nebudou mladé?! Hrůza pomyslet! A jsem já vůbec řádný divák, když mám pořád rád „starou tvář” pana Hrušínského? Pokud necháme stranou děsivé zkušenosti z televizí všeho druhu, které nám denně dokazují, že divák, je-li řádně a neustále masírován, je ochoten s nadšením tleskat hereckým výkonům cvičených hrochů (opravdu nemyslím ta krásná a oduševnělá zvířátka) a naopak připustíme-li ( k mé velké radosti), že divadelní divák je přece jen znalejší a nepodléhá tak snadno, nezbývá, než si přiznat, že obliba jen s věkem nesouvisí. Ono půjde asi o něco víc. A já bych to tak nechal.
Koho uvidí diváci v hlavních rolích nové komedie a proč jsi obsadil právě je?
Vladimíra Doskočila a Jiřího Juřinu jsem už jmenoval výše (včetně důvodů jejich obsazení), takže zbývá zmínit třetího do mariáše a tím je Kamil Pulec (řeknu-li, že je taky „starý vlk”je jasno, proč v této hře hraje). A aby pánům na jevišti i v hledišti nebylo smutno budou se těšit ze společnosti Moniky Horké a Heleny Jaré. A nezapomeneme-li na Davida Vackeho, můžeme obsazení této inscenace uzavřít konstatováním, že na jevišti uvidíme jen dobré a krásné herce. (Jak má někdy tahle spojka „a” několik významů, mrška.)