19. 4. 2018
Dvě inscenace Slováckého divadla zařadil do svého programu letos známý moravský divadelní svátek, Divadelní svět Brno. V květnu tak budou mít diváci a návštěvníci festivalu možnost vidět inscenaci Michala Skočovského Přes ploty a vesnické drama Kříž u potoka režiséra Martina Františáka. "Máme obrovskou radost. Slovácké divadlo se stalo jediným českým divadlem, které se na blížícím se prestižním festivalu Divadelní svět představí hned se dvěma inscenacemi," řekl tiskový mluvčí divadla a herec Josef Kubáník.
Mladý národní socialista, anonym Matěj, oslovil mailem Fedora Gála s otázkou, za jaké hodnoty by byl ochoten evropský liberál položit svůj život. Slovenský sociolog, dokumentarista a publicista odpověděl a následovalo několikaleté dopisování, které trvá dodnes. Dokumentární drama Přes ploty, jehož základem je rozhovor dvou rozdílných lidí, kteří jsou i přes své odlišnosti schopní vést spolu dialog, nastudoval se souborem režisér a spoluautor dramatizace Michal Skočovský.
"U nás možná tento žánr zatím není tak rozšířený a všeobecně známý, ale jinde v Evropě s tímto formátem často režiséři pracují. Základem je autenticita materiálu. O hře Přes ploty v podstatě mohu říct, že se do jisté míry jedná o dokumentární divadlo, protože jeho základem je autentický záznam rozhovoru dvou osob, byť se jedná o záznam emailové konverzace, kterou vedli dva lidé s protichůdnými myšlenkovými póly a rozdílnými názory. A přestože se jedná o jevištní adaptaci knihy, konverzace je velmi emocionálně zabarvená. Při práci jsme vycházeli nejenom z těchto emocí, které kniha obsahuje, ale i z vlastních pocitů, postřehů a informací, které jsme z textu dokázali vytáhnout a které nás jako tvůrce oslovují," uvedl režisér.
Adaptace románu Karolíny Světlé z roku 1868 Kříž u potoka pojednává o poslední generaci rodu Potockých. Rodu, který tíží skutky předků. Vražda a kletba. Hru se souborem připravil režisér Martin Františák.
"Román Karolíny Světlé má většina z nás v povědomí ještě ze základní školy. Jde o osvícenský román, naivistický pro dnešní dobu. Obsahuje ale dva silné příběhy, které by mohly oscilovat i s dnešním člověkem," uvedl režisér, který v minulosti na uherskohradišťské jeviště přivedl úspěšnou Noru Henrika Ibsena s Terezou Novotnou v hlavní roli, jež byla za svůj výkon nominovaná na Cenu Thálie. "Je to zadumaný příběh. Dost temný, ale má v sobě smíření. A k tomu jsme se museli prokopat přes všechny vrstvy předlohy," dodal Martin Františák.