30. 4. 2008
Přiznám se, že jsem se na divadelní hru Mein Faust ve Slováckém divadle velmi těšila. V mnoha faustovských tématech jako Markétka, coby tragická zemřevší osoba nanebevzatá, dokonce i účinkuji. Faustův příběh většinou zachycuje nadčasový konflikt mezi lidskou možností poznání a vědění, rozumem a láskou i za cenu zaprodání vlastní duše.
Text uveřejnil týdeník DOBRÝ DEN S KURÝREM 21. dubna
Těšila jsem se tedy, jak si sama nad sebou utřu slzu. Jaké však zklamání! Ve hře Marka Horoščáka jsem byla já Markétka nahrazena jakousi Gretou a Hildou. A po příchodu do divadla jsem si připadala jak na sjezdu „Opilci všech zemí, spojte se“. Tolik flašek s chlastem a od chlastu, kolik jich stojí na jevišti, jste určitě doma nikdy neviděli. Omlouvám se za ten hrubý slovník. Ten je totiž v celém divadle tak všudypřítomný, že vyhnouti se nelze. Takže jsem zapojila buňky, přehodila výhybku ze směru J. W. Goethe na směr Christopher Marlowe a měla jsem pocit, že jsem doma. Ó jaká iluze! Až na druhý den - opravdu doma se slovníkem v ruce - jsem si to trochu přežvýkala a objevila nového - Horočščákova Fausta. A zrovna v takových třech liniích přesahujících mé literární zkušenosti:
1. Jakoby se na mě z jeviště vyřítil absurdistán. Nevím, jestli jsem paranoidní, ale za každým pátým pojmem nebo jménem jsem měla pocit, že musím tušit habaďůru, že se na mě hrne hromada potměšilých citací. Např.: Faust: Wagnere, řekni mi, oč tu běží! U Wagnera je to jasné, když z něho vzniknou dva „synové“ - Wagner a Richard (Wagnera obdivoval Hitler, Mein Kampf je tu cobydup, jeho partnerka Eva Braunová sbírala fotky partnera Grety Garbo - Gretchen je tu jakbysmet - anebo je to úplně jinak), Faust řekne, že měl doktora, kterému se říkalo Pěst a taky Šťastný (faust německy a španělsky). Určitě rozkryjete mnoho dalších záludností a radostných historických souvislostí.
2. Na prostý srdceryvný příběh ihned zapomeňte. Zde na vás inscenátoři zaútočí ve skvělém hereckém provedení groteskou v kombinaci s drastickou burleskní komikou s prvky frašky, bizarnosti a pitoreskna s parodickými odstíny, pro něž je charakteristická nesourodost a přehánění s použitím deformací jako modifikačního principu porušujícího všeobecně přijaté percepce implikované na deformace gest, objemů, perspektivy, proporcí a měřítek se subjektivní expresivní modelací osobních emocí.
3. Budete se bavit: vy, mladí nadaní a sečtělí intelektuálové, kteří používáte citace z literatury v rozhovoru se svou oblíbenou dívkou, i vy všichni, kteří obdivujete absurdní divadlo, kýčovitou líbeznost v kombinaci se zvrhlou a odpornou pózou a odlehčenou závěrečnou katarzí, i vy, kteří se prostě chcete jen pobavit. Tady to všecko ve skvělé režii Jakuba Macečka je. Běžte do divadla. Uf.
Vaše Markéta