16. 9. 2008
Světovou premiéru měl nový český muzikál Adéla ještě nevečeřela v Uherském Hradišti. Podle filmu Jiřího Brdečky a Oldřicha Lipského ho napsali Radek Balaš (divadelní adaptace a texty písní) a Ondřej Brousek (hudba. V Praze Adélu koncem října v koprodukci se Slováckým divadlem uvede Divadlo Broadway.
Recenzi uveřejnil deník Právo 13. září
Inspirace legendárním filmem je zřejmá jak ve scénáři, tak i hereckých výkonech a bylo by protismyslné ji násilně popírat. Divadelní charakter přepisu se Balaš jako režisér i scenárista úspěšně pokusil zvýraznit kabaretním rámcem inscenace, patrným jak ve scénografii, tak připsáním tria půvabných a dobře zpívajících „uvaděček“, jež vytváří potřebný divadelní odstup od „hororového“ příběhu.
Balaš jakožto režisér-choreograf roztančil jeviště temperamentními scénami, v nichž se v nejlepší kondici představil takřka celý muzikálově zkušený a herecky nabitý soubor Slováckého divadla, tančí a zpívá i masožravá Adélka, jíž konkrétní podobu vtisklo brněnské loutkové divadlo Radost a hlas propůjčil Petr Čagánek.
Hudba Ondřeje Brouska nezapře erudici a zálibu autora v broadwayských muzikálech, ostatně hojně citovaných, i filmové hudbě. Brouskovi se daří především ve sborových obrazech (nádraží, pražské hospody), kde umí navodit atmosféru dynamickou taneční hudbou, říznutou dixielandem i dechovkou, má cit pro orchestraci i hudební hravost (trojhlasý kánon metařů, proplétající se melodie prvního finále). Pro sbor dokáže napsat chytlavé písničky, zatímco hlavním postavám „hity“ spíše scházejí.
Patrné je to především v hudebně pokulhávajících duetech Adély s baronem von Kratzmar. Jediným skutečným hitem je svižný Kriminalista, také díky interpretaci protagonistů. Z hlediska muzikálu není moc šťastné obětování velkého finále závěrečné děkovačce.
Slovácké divadlo má jeden z nejlepších souborů v České republice a Radek Balaš s ním umí pracovat. Patrné to je nejen na již zmíněných kolektivních scénách, ale i na hereckých výkonech protagonistů, kteří dokázali obohatit postavy stvořené slavnými hereckými předchůdci o vlastní rozměr, což jistě nebylo snadné. Daří se to především dobráckému komisaři Ledvinovi Martina Vrtáčka, Vladimíru Doskočilovi v roli profesora Bočka a samozřejmě Tomáši Šulajovi v roli detektiva Nicka Cartera, kterého obdařil chladně „americkou“ mužností obohacenou charismatem operetního milovníka, Květuška Andrey Nakládalové je ukázkovou naivkou i budoucí hospodyňkou.
Jiří Hejcman je k nepoznání zmaškařený padouch s šílenou úchylkou spíše než protřelý zločinec, to je spíš doména výborného Josefa Kubáníka roli jeho komorníka a pravé ruky. A skvělé je trio sexy uvaděček Tereza Novotná-Mikšíková, Jitka Josková a Pavlína Vašková.
Slovácké divadlo má další titul s šancí na dlouhý život a divácký úspěch, o čemž svědčilo i bouřlivé přijetí premiéry. Uvidíme, jak si s hladovou Adélkou poradí pražské obsazení.
Jiří Brdečka, Oldřich Lipský, Ondřej Brousek a Radek Balaš: Adéla ještě nevečeřela Režie a choreografie: Radek Balaš, hudba: Ondřej Brousek, scéna Jaroslav Milfajt, kostýmy Jolana Schofieldová-Izbická, dramaturgie Hana Hložková.
Světová premiéra 6. září 2008 ve Slováckém divadle Uherské Hradiště.
Radmila Hrdinová, Právo