5. 3. 2019
V hořké komedii Les z roku 1871, která podle Jana Nerudy "svléká lid do naha a nedává pravdě ani fíkového listu na tělo", otevřel významný ruský dramatik A. N. Ostrovskij – ve své době nebývale dokumentárně – bolavá místa soudobé ruské společnosti i s kůží. Skrze příběh pokrytecké statkářky prodávající po kouskách les kolem svého panství "vysadil" autor les, či spíše neproniknutelnou houštinu, lidských vztahů rostoucích ve společnosti založené pouze na "hraní rolí", přetvářce a falši. Premiéra inscenace, která se objeví na jevišti Slováckého divadla už potřetí, se uskuteční v sobotu 23. března.
"Původně zamýšlenou rodinnou komedii A. N. Ostrovskij postupně obohacoval o satirické a sociálně kritické prvky nejen dějovou linií příběhu, v níž narůstá motiv prodeje lesa statkářky Gurmyžské a nekalých obchodních praktik jeho kupce Ivana Vosmibratovova a vrcholí motiv lakoty Gurmyžské skrývaný za předstíranou dobročinností, ale především skrze začlenění postav dvou potulných, provinčních (dnes bychom řekli spíše oblastních) herců – tragéda Nešťastlivce (zároveň dlouho neviděného synovce statkářky Gurmyžské) a komika Šťastlivce," představuje novinku dramaturgyně Iva Šulajová.
Spolu s Bouří je komedie Les nejznámější a nejuváděnější hrou Ostrovského. Na domácí půdě dosáhla v nastudování ruského avantgardního režiséra V. E. Mejercholda z roku 1924 tisíc tři sta osmadvaceti repríz. Ve Slováckém divadle se objevila prozatím dvakrát, naposledy v režii Miloše Hynšta v roce 1970. Nejnovější nastudování uvidí diváci v režii Romana Groszmanna.
Otázka pro režiséra Romana Groszmanna:
Čím Vás právě tento titul oslovil a jaký je Váš vztah k ruské dramatice?
Patřím k těm, kteří, co se týče umění, ukazují směrem na Východ – k Rusku. A nejen Dostojevskij, Bulgakov, Čechov atd., ale především ruská divadelní škola byla, a dodnes zůstává, mojí radikální inspirací (je zajímavé, jak málo inspirativní je ruská politika). Doposud jsem nikdy žádnou ruskou klasiku neinscenoval. Až nyní – asi jsem dozrál té drzosti, že si na to troufám. Možná i proto, že jsem v Ostrovského Lesu objevil jedenáct zajímavých postav, každá je jiná, výrazná, a když na to seženete jedenáct dobrých herců, tak z toho může být dobré divadlo. Taky proto jsem na nabídku kývl.
Celý rozhovor s režisérem komedie Romanem Groszmannem čtěte už zítra v příloze Slováckého deníku, Časopise Slováckého divadla!