22. 6. 2005
Už více jak měsíc připravuje vyhlášená ruská režisérka Oxana Meleshkina Smilková s uherskohradišťskými herci inscenaci Maškaráda. Výsledky její práce pravidelně patří k tomu nejlepšímu, co na divadelních prknech v České republice vzniká. Důkazem je například Racek, který Slováckému divadlu přinesl účast na divadelních festivalech i mnohé nominace. Na veřejnost ale prosákly informace o mimořádně náročném zkoušení se svéráznou režisérkou. Herci jsou několik týdnů vystaveni tvrdé práci a často se stává, že dochází ke konfliktům. Před týdnem jsem zveřejnili jako důkaz část deníku jednoho z herců. Dnes přinášíme výmluvné pokračování.
Čtvrtek 26. května: Celé čtyři hodiny jsme rozebírali text. Davídek nesouhlasil s jednou větou. Věděli jsme, že se nesmí přít, nebo bude zle. Bylo. Když se vzájemné vysvětlování zaseklo, řekla Oxana: Davide, zahrajeme si to
a milý Davídek už běhal po zkušebně jako zvíře. Ostatní jsme horečně předstírali, že přepisujeme text. Málem nám to nevyšlo, protože Oxana najednou zavelela: „a všichni”. Pak si to ale rozmyslela, začal jsem plakat štěstím.
Pátek 27. května: Oxana nám vyprávěla, jak důležitá je pro herce tužka: „Když jdu s manželem do Ikea, zastavím se u zásobníku s tužkami, co mají na připomínky a vyberu jim je, protože se mi hodí. Manžel se rozhlíží a říká, abych se ovládala.Ale já beru i tužky pro mé studenty. A mám jich šestnácať.” Myslela 16, ale my jsme si představovali, jak běhá s batohem plným tužek mezi ikeáckými skříněmi a přemýšlí, co ještě by se jí hodilo
Pondělí 30. května: Zkoušel jsem s Martinem tři hodiny půl stránky. Dostal jsem kapky, že ještě neumím text. Namítl jsem, že se pořád přepisuje a že se ve všech těch změnách ještě neorientuju. Oxana mi řekla, že se už nic měnit nebude, abych se to přes noc naučil. V noci jsem se skutečně učil.
Úterý 31. května: Oxana přinesla úplně nový text. Řekla, že je to definitivní úprava, vzápětí jsme škrtli asi čtyři věty. Začali jsme zkoušet scény i bez ostatních kolegů. Na první pohled nám to přišlo zbytečné, ale Oxana se nabídla, že nám je zahraje. Po půl hodině běhala po zkušebně sama a hrála všechny postavy najednou. Pak jsme dělali to, co včera. Škrtali text.
Středa 1. června: Jirka začal chodit na zkoušku oknem. Je to jediný způsob, jak se dostat na zkušebnu bez toho, aniž by člověk prošel kolem Oxany. Ta by jej totiž okamžitě zajala. Nervičky začínají pracovat. Zkoušky jsou chaotické, pořád dokola něco přepisujeme a zkoušíme pokaždé jinak. Oxana plánovala zítra protáhnout zkoušku. Odmítl jsem. Řekla mi, že mi bude muset škrtat roli, protože ji ještě neumím a nebudu mít čas na nazkoušení. Je mi to fuk.
Pondělí 6. června: Přijel výtvarník Kulikov, aby pohlídal realizaci scény. Zkoušeli jsme dvě hodiny půl stránky. Ve finále jsme nebyli schopni udělat krok, jak nás Oxana zblbla. Nakonec řekla: charašo, zítra dopilujeme.
Hercům zbývá posledních pár dnů do začátku prázdnin. Stane se ještě něco mimořádného? Překvapí režisérka herce něčím nečekaným? Nebo se objeví potíže? Co se stalo v Hradišti výtvarníkovi Kulikovi a proč musela zasahovat policie? Dozvíte se za týden