2. 10. 2018
Slovácké divadlo nabídne, jak jsme vás včera informovali, v příštím roce svým divákům šest nových, pečlivě vybraných titulů. "Prvním kusem v novém roce bude současná lehce absurdní komedie z pera novodobého francouzského Molièra Sébastiena Thiéryho s výmluvným názvem Dva úplně nazí muži v režii Lukáše Kopeckého," prozrazuje dramaturgyně Slováckého divadla Iva Šulajová. Více o tom, jak vzniká nové předplatné i o připravovaných inscenacích, čtěte v následujícím rozhovoru.
Ivo, Slovácké divadlo včera spustilo očekávaný předprodej předplatného na rok 2019. Můžeš prozradit, jak náročné bylo tentokrát předplatné "poskládat" tak, aby vyhovovalo potřebám divadla i nárokům diváků?
Předplatné Slováckého divadla na rok 2019 nese podtitul "Přijďte na kus!" Kromě základního významu přijít do divadla na určitý "divadelní kus", jak se kdysi dramatickým textům a jejich inscenační podobě říkalo, jsou zde ukryty i další významy, jako třeba umělecký kus obecně coby výraz dobře odvedené, takřka "vyšperkované", profesionální práce všech zúčastněných umělců, jejíž vysokou úroveň Slovácké divadlo dlouhodobě udržuje, a nebo třeba význam "přijít na výjimečný kus" v konkrétních žánrech. Žánrová vyváženost a pestrost je při sestavování dramaturgického plánu tím nejvyšším kritériem, samozřejmě vedle kvality dramatických předloh. Úsilí o její stálé udržení předpokládá snahu uspokojit divácké nároky, především nároky předplatitelů, kteří v rámci předplatitelské sezóny uvidí pečlivě vyvažovaný a namíchaný "divadelní koktejl", ale i těch, kteří přicházejí do divadla nepravidelně a chtějí si vybrat žánr podle své obliby či třeba momentální nálady. Pestrá nabídka žánrů a režijních stylů je v neposlední řadě také skvělou příležitostí pro “trénink” hereckého souboru, který je díky tomu schopen vyrovnat se tak nejmodernějším divadelním trendům. Čeká nás tedy šestice toho nejlepšího v rozmanitých žánrech.
Jakým způsobem se vůbec jednotlivé kusy vybírají a kdo všechno se na výběru podílí?
Kvalita textové předlohy a žánrová pestrost už byla zmíněna, tou třetí nejdůležitější ingrediencí jsou samozřejmě režijní osobnosti. I zde se vyplácí pestrost, spojená s mistrným uměním "řemesla" v tom nejlepším slova smyslu. Osvědčená režijní jména, která souzní s naším hereckým souborem i diváckou obcí, citlivě proměňujeme či rozšiřujeme o nová divadelní vidění. Na tomto výběru se v divadle nejvíce podílí umělecký šéf a dramaturgové. Konzultace jednotlivých vybraných titulů přirozeně probíhá i s příslušnými režiséry daných kusů. Text musí souznít s režisérovou potřebou vyjádřit skrze něj svou uměleckou výpověď. V tomto má režisér obvykle plnou tvůrčí svobodu. Může se tak stát, že například klasický text dojde moderní výpovědi. I to se snažíme většinou předpokládat, ba dokonce někdy záměrně propojovat pohledy stojící zdánlivě na protilehlé straně jako například u nedávné inscenace Šrámkova Měsíce nad řekou v režii Anny Petrželkové. Pro nás pozitivní napětí mezi kvalitním Šrámkovým textem a nespoutanou, ale vnitřně přísně logickou, obrazivostí režisérky bylo lákavou výzvou, jež určitě patří do zmiňované pestrosti naší divadelní nabídky. Nejen účast na prestižních festivalech, ale i důkladné analýzy a rozhovory s diváky, například i reakce studentů a jejich učitelů, ukázaly, že posunutí hranic divadelního vnímání zde bezesporu splnilo svou roli.
Mezi tituly je třeba slavný muzikál Chicago, ale i oscarový Přelet nad kukaččím hnízdem a další zajímavé hry. Na co se ty osobně nejvíc těšíš, ať už pracovně či jako divák?
Jelikož se zase musím vrátit ke zmiňované pestrosti a provázanosti, má pro mě význam ta šestice vybraných her jako celek. Začínáme současnou lehce absurdní komedií z pera novodobého francouzského Molièra Sébastiena Thiéryho s výmluvným názvem Dva úplně nazí muži (režie: Lukáš Kopecký), pokračujeme hrou zakladatele pražského Činoherního klubu Ladislava Smočka s názvem odkazujícím na abstraktního malíře Františka Kupku Kosmické jaro, jež se virtuózním způsobem dotýká základních otázek lidského života, ale i vesmírného uspořádání (režie: Zetel), následovat bude jedna z mistrných klasických komedií ruského dramatika Alexandra Nikolajeviče Ostrovského Les (režie: Roman Groszmann) a poté původní variace předního českého scénografa, choreografa, fotografa a režiséra Šimona Cabana na známé kocourkovské téma s názvem Kocourkov–Brod a s netradičním žánrovým vymezení jako “společenská hra o život” (režie: Šimon Caban). Vrcholem sezóny bude před prázdninami uvedený satirický jazzový krimi muzikál Chicago (režie: Linda Keprtová), na podzim pak kultovní příběh zpracovaný dramatikem Dale Wassermanem podle románu Kena Keseyho Vyhoďme ho z kola ven, známý též filmovým přepisem Miloše Formana pod názvem Přelet nad kukaččím hnízdem (režie: Igor Stránský). Na všechny tituly se upřímně těším a přeji i divákům, aby u sledování této šestice divadelních kusů prožili krásné a inspirující divácké zážitky.
Blanka Šmejdovcová