28. 2. 2012
Slovácké divadlo je se svými výjimečnými inscenacemi pravidelně zváno ne nejrůznější divadelní přehlídky. Po festivalu České divadlo v Praze, kam jela komedie Penzion pro svobodné pány a před královéhradeckým Festivalem evropských regionů, kde se představí inscenace Denní dům, noční dům, vyrazili divadelníci v neděli do Brna, kde se koná další ročník festivalu Trialog. Přivezli tam úspěšnou černou komedii Harold a Maude - jen několik dní poté, co její záznam odvysílala Česká televize.
„Od roku 1993 se v Mahenově divadle Národního divadla Brno koná přehlídka scén národních divadel Česka a Slovenska Trialog. Vznikl v době rozdělení Československé republiky a od těch časů se v Brně scházejí národní divadla z Prahy, Bratislavy a Ostravy. K nim v jednotlivých ročnících přibývají další zajímavé počiny, a to nejen od nás, ale i ze zahraničí,“ píše se na webových stránkách Národního divadla v Brně, které přehlídku pořádá.
Na festivalu Trialog neúčinkovali uherskohradišťští divadelníci poprvé, před lety vystoupili s muzikálem Šakalí léta a sklidili velký ohlas. Nyní v Brně odehráli inscenaci Harold a Maude v režii Igora Stránského, jež má za sebou téměř 70 repríz a představitelka Maude Květa Fialová si za hlavní roli loni odnesla cenu Thálie. „O Harolda a Maude je velký zájem po celé republice, moc nás to těší,“ říká režisér inscenace Igor Stránský a vyjmenovává česká a moravská města, kde diváci mohli Harolda a Maude vidět – Praha, Hradec Králové, Nový Jičín, Děčín, Teplice, Zlín, Ostrava. „Stále se hlásí další,“ dodává s tím, že všude má hra obrovský úspěch. Nejinak tomu bylo i tentokrát. Harold a Maude byla jako jediná inscenace celého festivalu vyprodaná dávno před jejím uvedením a po jejím skončení diváci dlouze aplaudovali ve stoje.
Příběh osmdesátileté hraběnky a mladého muže se několik dní před zájezdem do Brna stal nejsledovanějším pořadem ČT2. „U televizí sedělo skoro 150.000 diváků. To je nejvíc ze všech inscenací Slováckého divadla uvedených v televizním vysílání,“ říká představitel Harolda a mluvčí souboru Josef Kubáník. Zároveň vypočítává, že kdyby měl inscenaci vidět v divadle stejný počet diváků, musela by se hrát přes dvacet let a potřebovala by k tomu téměř 400 repríz.
„Rádi bychom obrovský divácký zájem uspokojili, ale není v našich silách hrát inscenaci častěji. Musíme myslet i na další naše hry a také bychom rádi přijeli do divadel, která ji chtějí představit svým divákům,“ dodává ředitel Stránský, jenž si uvědomuje, že vidět životní výkon Květy Fialové naživo je s televizní obrazovkou nesrovnatelné. „Počítáme, že po odvysílání se zájem ještě znásobí,“ myslí si. „Já mohu jen děkovat. Bez diváků bychom nic nebyli. A těší mě, že ať přijedeme kamkoliv, všude je vyprodáno,“ usmívá se spokojeně Květa Fialová.