25. 1. 2010
Pavlína Vašková a Martin Vrtáček - to jsou jména herců, kteří se stali nejpopulárnějšími osobnostmi Slováckého divadla za rok 2009. Diváci zároveň jednoznačně rozhodli, že nejlepší inscenací roku 2009 je bláznivá komedie Tenor na roztrhání režiséra Roberta Bellana. Výsledky ankety Slovácký Oskar oznámil ředitel divadla Igor Stránský v sobotu na XXIV. Divadelním plese.
Z dvanácti nominovaných hereček nejvíce zaujala Pavlína Vašková, která v minulém roce vytvořila hned několik pozoruhodných postav. Ať jde o titulní roli v muzikálu Carmen, hlavní ženskou roli v příběhu Obchodník s deštěm či jednu z výrazných rolí v oceněné komedii Tenor na roztrhání. Herečka cenu přijala s pokorou sobě vlastní. „Děkuji všem, kteří mi dali příležitost zahrát si ty krásné role a divákům za to, že poznali, že na jevišti díky nim zažívám něco mimořádného," řekla Pavlína Vašková. Její herecké výkony nadchly i odbornou kritiku, která jí přiřkla cenu Největší z pierotů.
V mužské herecké kategorii, kde o přízeň diváků usilovalo třináct herců, nakonec nejvíce hlasů připadlo herci Martinu Vrtáčkovi. Na pomyslný trůn jej vynesla postava Tita Merelliho v komedii Tenor na roztrhání. „Bláznivé komedie mám rád a těším se na každou, kterou režíruje Robert Bellan. Je to záruka úspěchu, protože Robert má mimořádnou komediální intuici," prohlásil oceněný herec. Divadelní recenzenti se shodli na jiném jméně. Cenu Největší z pierotů za rok 2009 získal Pavel Majkus za postavu Filipa Dubského v Našich furiantech režiséra Igora Stránského.
A jaké inscenace loni diváky a publicisty zaujaly nejvíce? Mezi publikem opět bodoval Tenor na roztrhání. Ostatně komediím Roberta Bellana patří nejvyšší příčky anket popularity tradičně. Vítězné tažení oceněného Tenora na roztrhání o záměně slavného zpěváka ale nekončí. V únoru na něj čekají diváci pardubického Festivalu smíchu, kam se probojoval se šesti dalšími nejlepšími komediemi, jež v loňském roce vznikly na českých jevištích. Cena Největší z pierotů v kategorii Inscenace roku putovala do rukou J. A. Pitínského za mimořádně silné ztvárnění inscenace Cikáni.
Kdo jsou Slováčtí Oskarové:
Pavlína Vašková
Narodila se 31. března 1983 v Chrudimi, v roce 2007 absolvovala katedru muzikálového herectví na brněnské JAMU, hned poté nastoupila do angažmá do Slováckého divadla. Na jeho prknech vytvořila velké množství výrazných postav - diváci si ji oblíbili v muzikálech Carmen, Donaha!, Adéla ještě nevečeřela, ale i v komediích 1+2=6, Tenor na roztrhání. Její poslední premiérou byl Obchodník s deštěm, kde hraje Lízu. Za účinkování ve filmu Poslední přání na festivalu Mladá kamera v Uničově získala cenu za nejlepší herecký výkon, diváci ji znají i z televizního cyklu Podle práva, nebo z pohádky Kamenný klíč. Velkým koníčkem jsou jí zvířata, procházky přírodou, tanec a zpěv, vystupuje na nejrůznějších společenských akcích.
Martin Vrtáček
Narodil se 28. dubna 1965 v Pardubicích, absolvoval Střední průmyslovou školu železniční - obor doprava a přeprava, ale po maturitě okamžitě odešel k divadlu. Začínal ve Východočeském divadle v Pardubicích, kde nastoupil jako stavěč dekorací a příležitostně i hrál. V roce 1989 dostal nabídku do Těšínského divadla v Českém Těšíně a po dvou letech přešel do souboru Slováckého divadla. Zde vytvořil celou řadu rolí - momentálně okouzluje jako Dave Bukatinski v muzikálu Donaha!, komisař Ledvina v muzikálu Adéla ještě nevečeřela, nebo jako oceněný Tito Merelli v komedii Tenor na roztrhání. Na svém kontě má už několik cen popularity i cen odborné kritiky. Diváci jej znají i z televizní obrazovky.
Tenor na roztrhání
Režisér Robert Bellan Tenorem na roztrhání navázal na úspěšnou řadu komedií, které trhají rekordy v návštěvnosti - ať jde o dnes už kultovní Rychlé šípy či mimořádně populární 1+2=6 (Jeden a dvě je šest). Hlavním hrdinou je světoznámý tenor, který přijede do Clevelandu zazpívat postavu Othella. Bohužel, před vystoupením požije spoustu prášků na spaní, zapije je alkoholem a usne. Majiteli divadla nezbývá nic jiného než navléknout do kostýmu nenápadného, ale talentovaného zpěváka Maxe v domnění, že nikdo nic nepozná. Vtom se ale skutečný tenor probudí a dožaduje se vstupu do divadla. Následuje kolotoč záměn, nedopatření, omylů a bláznivých situací. The New York Times hru označily za jednu ze dvou nejlepších komedií na světě napsanou žijícími autory. Tenor na roztrhání doslova obletěl svět. Za rok od premiéry ve Slováckém divadle se dočkal 35 vyprodaných repríz, v únoru míří na festival smíchu do Pardubic, kde bude usilovat o titul Komedie roku.