2. 2. 2012
Na jevišti probíhá zkouška. Jeden z nejvýznamnějších českých divadelních režisérů současnosti připravuje s herci Slováckého divadla krutý a drsný příběh s názvem Kalibův zločin. Sedí v hledišti a uděluje pokyny. Jan Antonín Pitínský.
„Zůstaňte strnule sedět na stole a pomalu se otáčejte,“ volá na herečku Pavlínu Hejcmanovou. Ta to okamžitě plní. Jakmile je režisér spokojený, přidává další prvky do jedné ze zásadních scén nové inscenace.
„To je neuvěřitelné, co ten člověk všechno dokáže,“ kroutí hlavou v zákulisí herečka Jitka Josková. „Na jevišti vyčaruje takové obrazy, až z nich běhá mráz po zádech,“ dívá se na práci kolegů. „Pravda, někdy přání pana režiséra nedokážeme splnit, nedávno po mně třeba chtěl, abych zůstala na chvíli viset na stěně, ale i tak děláme, co můžeme,“ dodává.
Když režisér Pitínský připravoval ve Slováckém divadle Lišku Bystroušku, měl také bláznivé nápady. „Mohla byste rychle vylézt na oponu a pak z ní zase seběhnout?“ otázal se například představitelky hlavní role Jitky Joskové a ta hned přemýšlela, jak režisérovo přání vyplnit. „A vy si vyprávějte anekdoty ve zvířátkovské řeči,“ vyzval respektovaný režisér zase jiné herce a ti se okamžitě pustili do štěbetání a vydávání nejrůznějších zvuků. Odměnou jim byla nejrůznější ocenění, která inscenace po premiéře získala. Od té doby má své důležité místo v historii českého divadla.
Uherskohradišťský soubor je oddaností k režiséru Pitínskému proslulý. „Jinde by si klepali na čelo, že to dělat nebudou. My se do všeho vrháme naplno,“ přitakává představitel hlavní role Tomáš Šulaj. Jen díky tomu pak na jevišti slovácké scény vznikají inscenace, o kterých se učí na divadelních školách. „Máme ale velké štěstí i v divácích. Ti Pitínského inscenace, i když jsou leckdy těžké a plné symbolů, přijímají a oceňují, že dáváme inscenaci všechno,“ dodává herec.
Napilno je ale také v zákulisí. „Nyní mám nejvíc práce s kontakty novinářů. Už teď jich chce přijet na premiéru tolik, že netuším, kam je všechny dáme,“ říká mluvčí divadla Josef Kubáník, jenž se věnuje i domlouvání rozhovorů, reportáží a koordinuje všechno tak, aby to co nejméně narušilo zkoušky. „Pan režisér patří mezi plaché a introvertní lidi a každá návštěva jej trošku děsí. Tak na něj musím opatrně. Na druhou stranu vím, že publikum na zprávy z divadla čeká, takže to přetahování bývá trochu napínavé,“ dodává Josef Kubáník. Do premiéry tolik očekávané inscenace Kalibův zločin zbývají dva dny.