27. 9. 2019
Hudebník, skladatel, korepetitor a multiinstrumentalista Josef Fojta se Slováckým divadlem spolupracuje jako autor scénické hudby, hudebního i pěveckého nastudování už od roku 1999; podílel se zde již na šestadvaceti titulech. "Za tu dobu to byl nespočet krásných projektů a inscenací. Každá příležitost byla výzvou," říká. Jeho nejnovějším počinem je hudební nastudování známého jazzového muzikálu Chicago, který měl premiéru na konci června.
![](https://www.slovackedivadlo.cz/sites/default/files/fotogalerie/news/2019/_5mm4525.jpg)
Nejnověji máte ve Slováckém divadle "na kontě" hudební nastudování slavného muzikálu Chicago. Jak náročný byl a je pro Vás tento projekt?
Muzikál Chicago byl a je velkou výzvou jak pro tvůrčí tým, tak pro herecký soubor. Moje příprava začala vlastně už před pěti lety, kdy jsem poprvé na Broadwayi v New Yorku viděl tuto inscenaci živě. Byl jsem naprosto nadšený. Jednak provedením, které je prostě jedinečné a naprosto strhující, a pak nadčasovostí samotného příběhu. To, o čem se v něm pojednává, bylo aktuální před padesáti lety a je aktuální i dnes. Tenkrát jsem si říkal, že to musíme udělat u nás ve Slováckém divadle.
V Chicagu hrajete s kapelou "naživo". Má to nějaká úskalí nebo naopak výhody?
Hudba v muzikálu Chicago je svébytná a geniálně zkomponovaná. Velmi rychle se dostává pod kůži a diváka naprosto neomylně uvádí do atmosféry hry. Když jste vtažení do samotného děje, vlastně ji vůbec nevnímáte a máte pocit, že spolu s choreografií a scénou tvoří jednolitý celek, který je naprosto monumentální. To, co zní samozřejmě a jednoduše, je často velmi náročné a klade velké interpretační požadavky na herce i muzikanty. Je neuvěřitelné, kolik toho musíte zvládnout, aby to působilo nenásilně a samozřejmě. Jsem šťastný, že se nám ve Slováckém divadle podařilo postavit kapelu, a tím pádem můžeme hrát hudbu živě. V případě muzikálu je to vždycky lepší. Každé představení totiž přináší neopakovatelnou atmosféru, kterou živá hudba ještě více podtrhne. Náš divák může být nadšen - vždycky vidí a slyší originál (úsměv).
Jak hodnotíte práci hereckého souboru na tomto slavném muzikálovém projektu?
Myslím, že každému z nás bylo od začátku jasné, že nás čeká dlouhá a náročná cesta. V rámci tohoto žánru se rovnocenným způsobem setkávají tři složky – činoherní, taneční a pěvecká. Aby byl výsledek vyvážený, musí každá z těchto hereckých dovedností dojít maximálního naplnění, které přechází v naprostou přirozenost. S radostí sleduji proces tvoření a s tichým obdivem smekám před naším uměleckým souborem. Je pozoruhodné, s jakou pílí a trpělivostí dokáže krok za krokem jít za svým cílem.
Blanka Šmejdovcová
Celý rozhovor s Josefem Fojtou si můžete přečíst v novém čísle divadelního dvouměsíčníku Časopis, který je k dispozici zdarma přímo v divadle.