2. 2. 2005
Na začátku listopadu měla ve Slováckém divadle premiéru inscenace Liška Bystrouška. Za pouhé tři měsíce od premiéry se dočkala mnoha ocenění. Byla označena za největší divadelní událost měsíce listopadu, představitelka hlavní role Jitka Josková získala nominaci na cenu Thálie a před několika dny Jitka Josková i inscenace samotná získala další dvě ceny. Slováckého Oskara i Největší z pierotů.
Rudolf Těsnohlídek napsal Lišku Bystroušku v roce 1920. Čtenáři v nich poznali liščí mládě, které se v drobných epizodách střetává se světem lidí i se světem zvířat. Brzy je objevil Leoš Janáček a v roce 1924 uvedl operu Příběhy lišky Bystroušky. Ta učinila Těsnohlídkovo dílo nesmrtelným po celém světě.
Režisér Pitínský pro uherskohradišťské divadlo vytvořil vlastní dramatizaci a nechal se inspirovat i některými motivy libreta. Janáčkovu hudbu v inscenaci ale nepoužil a Liška Bystrouška tak je zřejmě poprvé uváděna jako čistě činoherní inscenace. Podtitul hry navíc zní Příběhy krve. „Naše představení by se mělo hluboce zamýšlet nad vztahy člověka a zvířat. Na jednu stranu má povážlivě eroticky laděné prvky, na druhou stranu je zaníceně náboženské, ale má i stránky z trpkého života dospělých. Je to tragédie. A velká tragédie. Vše, co se v inscenaci odehrává, jsem vzal vážně,” říká režisér Pitínský. Kromě netradičních režijních postupů Pitínský vsadil na u nás téměř neznámé japonské divadlo kjógen pracující s výraznou zkratkou a zvláštní pohybovou stylizací, díky níž docílil zajímavého výrazu u zvířat, jež Bystrouška při svých toulkách světem lidí i lesem potkává. Vyhnul se tak zbytečné popisnosti. „Chtěl jsem, aby pohyb herců byl v rolích zvířátek vyspělý a delikátní zároveň, krásný a vycházející z jiných tradic, než by lidé čekali,” vysvětluje Pitínský, proč si ke spolupráci na pohybové stránce inscenace pozval znalce japonského divadla Igora Dostálka.
„Pitínský je člověk, kterému se v hlavě hromadí nápad za nápadem a někdy mi přijde, že ho to mrzí, že to všechno, co ho napadne a líbí se mu to, nemůže na jevišti použít. Například po mně chtěl, abych jako liška lozila po divadelní oponě,” říká představitelka titulní role Jitka Josková. Z důvodu mimořádného zájmu ze stran diváků, divadelních recenzentů i dramaturgů divadelních festivalů se Slovácké divadlo rozhodlo Lišku Bystroušku nasadit ve zcela mimořádném termínu v pátek 11. února od 19.30 hodin.