20. 2. 2004
Mezi
hostující výtvarníky ve Slováckém divadle patří i Ondřej Mašek, který se zde
objevuje již potřetí. Zatím vždy spolupracoval s režisérem Ladislavem Peškem.
Poprvé na inscenaci Hildegarda aneb Rodinný horor z hradu Buchlova, podruhé to
bylo na Romeu a Julii a nyní připravil scénu k inscenaci Sen noci svatojánské.
Vystudoval scénografii na ALD - DAMU, pracuje jako ilustrátor a výtvarník, od
roku 1999 spolupracuje s Divadlem bratří Formanů a od roku 2000 se jako lodník
ČSPLO (Česká plavba Labsko Oderská) a člen DBF (Divadlo bratří Formanů) plaví
po rozbouřených vodách Evropy na lodi Tajemství.Z jeho posledních výtvarných
prací se nejvíce určitě psalo i mluvilo o inscenaci opery P. Glasse Kráska a
zvíře v Národním divadle, na které se podílel jako jeden ze scénografů.
Jak se člověk stane divadelním scénografem?
Prostě, člověk si tak v poklidu řezbaří na střední škole a místo, aby v tom -jak
se sluší -pokračoval, něco (že by Puk?) mu nakuká, že by se mohl přihlásit na
loutkovou scénografii na DAMU - pověstném to ústavu! Přihlásí se, namočí se,
a už se veze, už je v průšvihu, už to s ním jde z kopce, nebo po proudu. Vymýšlí
loutky, dělá scény, stane se lodníkem ČSPLO, maluje návrhy, překládá kamiony,
vrtá, rozbrušuje, svařuje - a vzpomíná na to lipový dřevo, co si do něj
mohl řezat.
Nejčastěji pracuješ s bratry Formanovými. V čem pro tebe spočívá největší
rozdíl mezi prací v loutkovém a kamenném divadle?
Loutkovém divadle? To mě vždycky trochu rozesmává, když si představím ty tři
přetížené kamiony převážející naše "loutkové" Nachové plachty. Nebo těch 200
metrů překližky pod koníka v Krásce a zvířeti. A to nemluvím o 70 metrů dlouhé
železné loďce s výtlakem 1600 tun. Tak ve velikosti ten rozdíl asi nebude. Ale
je tu pro mě velký rozdíl ve způsobu práce. Zatímco v kamenných divadlech jsou
přesně rozdělené role a funkce, tak my děláme v podstatě všichni všechno, nebo
alespoň to, co kdo umí. Takže, když si coby scénograf vymyslím nějaký nesmysl,
nejspíš mě nemine, že si ho budu muset taky vyrobit a možná s ním nakonec i hrát.
(Nemluvě o tom, že si ho taky budu nakládat do kamionu, montovat do scény a připravovat
před představením.) Těžko se ti stane, že s každým problémem musíš nejdřív za
ředitelem dílen, ten tě pošle za ředitelem oboru, ten za vedoucím dílny (všichni
ti blahosklonně vysvětlí proč to nepůjde) a ten teprve za někým, kdo to umí udělat
a s tím už se snadno a rychle dohodneš, jak by to šlo. To naštěstí neplatí o
Slováckém divadle, to je příběh z dílen Národního divadla v Praze.
S Ladislavem Peškem pracuješ ve Slováckém divadle již potřetí. Kde jste se
potkali? A co tě na práci s ním nejvíc baví?
Potkali jsme se už na škole. Láďa studoval režii, já scénografii na ALD. Tam
jsme spolu dělali dvě představení - Pískoviště a Markétu Lazarovou, což byla
zároveň moje diplomová práce. Láďa se tenkrát držel zásady tří P: Pomalu, Potichu
a Potmě. Ale mám pocit, že už ji nějak porušuje - budu se ho na to muset přeptat.
A nejvíc mě na práci s ním baví, že není ten tip hysterického režiséra, co neustále
vypadá, že se v nejbližší minutě nervově zhroutí pod
tíhou uměleckého vyčerpání a, i když vím, že je třeba hrozně unavený, pořád se
s ním dá normálně mluvit.
William Shakespeare je pro většinu divadelníků nejvyšší metou. Jaké divadlo
je pro tebe tím vysněným?
Shakespeare určitě láká každého. I když pro výtvarníka je to asi trochu něco
jiného. Nezáleží až tolik, jak je hra napsaná, spíš jaké má téma a kde se odehrává
a tak. Na skvěle napsaném konverzačním dramatu u jednoho stolu se člověk tolik
nevyřádí. I když možná... A co je moje vysněné divadlo? Ani moc nevím. Už odedávna
jsem chtěl zkusit Hobita, ale počítám, že se jich teď pár vyrojí, tak si
to ještě nechám na později. A jinak bych rád zkusil něco !opravdu! malého.
Sen noci svatojánské je plný kouzel, elfů a tajemství. Věříš, že existuje
kolem nás svět, který je pro náš rozum nepolapitelný? Máš s ním nějaké zkušenosti?
No určitě - třeba tajemný svět pravopisných pravidel mi zcela uniká a to jistě
existuje mnoho ještě méně polapitelných světů! Ale elfové určitě neexistují!
Sám jsem o tom s několika mluvil a všichni mi to potvrdili!
Co tě na životě nejvíc baví?
Spát. A taky už se těším na hory - což mi připomíná, že si musím nechat
nabrousit prkno. Není to nic moc velkodušného, ale teď mě zrovna nic chytřejšího
nenapadá.
Co tě naopak děsí?
Ranní vstávání.
Co tě v nejbližší době čeká?
No tak snad po premiéře ty hory. A jinak, jestli myslíš práci, tak musím namalovat
pár obrázků, co už dlouho slibuju, a na jaře začnem zase dávat do pořádku loď
na různé festivaly a akce. A na začátku léta se bude znovu hrát Kráska a zvíře.
Děkuji za rozhovor. Andrea Helmichová, Foto: Miroslav Potyka
(Převzato ze Zpravodaje UH - Únor 2004)