5. 3. 2007
Slovácké divadlo přichází s dalším ambiciózním projektem. Půjde o světovou premiéru inscenace Villon F., která vzdává hold slavnému francouzskému básníkovi. Diváky čeká velkolepá podívaná. Režie se ujal Jakub Maceček a přizval si ke spolupráci vyhlášeného hudebníka Davida Smečku.
Oba tvůrci spolu pracují pravidelně a jejich inscenace patří k tomu nejlepšímu, co je u nás k vidění. Důkazem je například ocenění Davida Smečky prestižní cenou Alfréda Radoka za hudbu vytvořenou pro jinou Macečkovu inscenaci Smetení Antigony. Jak vlastně hudba k inscenaci vzniká?
„Na počátku bývá většinou nadšený telefonát režiséra, který jásá nad tím, jaké našel téma. Pak musí problesknout první jiskérka, první fascinace. Téma vás musí vnitřně oslovit, jinak se to nedá dělat,“ popisuje Smečka. To se u hry o prokletém básníkovi evidentně stalo. „Je nám s Jakubem blízké téma Villonova života. Před pár lety jsme se cítili jako on, dnes bychom jím chtěli být,“ přiznává.
Nová inscenace má tedy všechny předpoklady, zaujmout diváky nejenom samotným příběhem o slavném básníkovi, ale také hudebním zpracováním. „Občas se stane, že píseň přijde z nebe a na zkoušce je hned hotová a nikdy se neoposlouchá. Někdy i sám sebe dojmu, protože si vždycky představuji pro koho ten či onen song dělám a pak kdykoliv ho slyším, mám husí kůži. Nepovažuji se však za skladatele hitů. Píseň má být nějakým způsobem vždy pokřivená, aby nezněla jak z rádia. Tu tam škrk, disharmonie nebo ticho. Hercům přizpůsobuji nejen skladby, ale i podkresy a předěly a veškerý sound, vždyť to dělám pro ně,“ vysvětluje svůj vztah k divadelní hudbě respektovaný skladatel.
Všechna hudební čísla ve hře Villon F. jsou nahrána na živé nástroje, diváci uslyší saxofon, harmoniku, elektrickou kytaru a protagonisté je budou zpívat samozřejmě na živo. „Herci v Hradišti u sebe stále nosí porty. Asi už je mají jako povinnou výbavu. A teď na zkoušce jsme omylem vyslechli na jevišti jednoho kolegu. Byl v šatně mezi výstupy a zapomněl si port vypnout. Co myslíte, že jsme se dozvěděli? Nic. Učil se text a krásně,“ vzpomíná na zkoušení v Uherském Hradišti Smečka. A jak vidí soubor jako celek? „Je to tvárné, na sebe slyšící, společně fungující, pěvecky vyvážené, pokorné, snaživé, plné energie, ptající se a poctivé těleso,“ chválí herce skladatel.
První diváci uvidí novinku Slováckého divadla v sobotu 17. března. Do hlavních rolí obsadil režisér Maceček Miroslava Zavičára, Zdeňka Trčálka, Annu Slezákovou - Mikovou a další herce.