8. 4. 2013
Již za týden mohou být i diváci v Uherském Hradišti svědky pozoruhodné inscenace, která vznikla v brněnském divadle Buranteatr v režii Jiřího Š. Hájka. Autorem divadelní hry Pan Polštář je jeden z nejhranějších současných světových dramatiků Martin McDonagh. Od přelomu tisíciletí se s jeho díly mohou setkávat diváci i v České republice (text s názvem Kráska z Leenane uvedlo v roce 1999 pražské Divadlo v Řeznické). M. McDonagh - Pan Polštář - seznamte se...
Recenzent Pavel Širmer na serveru i-divadlo.cz o hrách M. McDonagha, které předcházely Pana Polštáře, píše, že "se odehrávají na irském venkově, zobrazují zdejší drsné prostředí a charaktery lidí. Vyznačují se dynamickým a překvapivým dějem, objevuje se v nich násilí, ale zároveň i humor a ironie. Pro autora je specifické, že občas děj záměrně směřuje k patosu a klišé, aby je vzápětí originálním způsobem vyvrátil."
Pan Polštář je však první autorova hra, v níž se posouvá jinam. "Zdá se, že v ní McDonagh vykročil hned několika způsoby novým směrem. Poprvé například opouští své oblíbené Irsko, děj se odehrává v "jakési totalitní zemi", dokonce v městečku, které se v originále jmenuje Kamenice. Formálně McDonagh stále používá své oblíbené nástroje jako násilí, humor, ironii, překvapivost děje, ale spolu s novou postavou, kterou je, dalo by se říci, autor sám, vstupuje do prostředí pohádek a mýtů," uvádí se na internetových stránkách pražského Činoherního klubu, který tuto hru uvedl v Česku poprvé.
Světovou premiéru měla v roce 2003 ve Velké Británii, byla zde oceněna prestižní Olivier Award cenou a nominací na Cenu Evening Standard za nejlepší novou hru sezóny. Nyní se toto drama se stejným zájmem kritiky a diváckou přízní setkává na newyorské Broadwayi.
Recenzent Vladimír Mikulka napsal v Divadelních novinách o brněnském uvedení hry: „Na zdánlivě „samonosných“ hrách Martina McDonagha si více či méně vylámala zuby už pěkná řádka renomovaných divadelníků. Vlastně to vypadalo, že jediný spolehlivě funkční klíč ke skutečnému oživení jeho rafinovaně ironických dialogů a krkolomných dějových paradoxů je ve výhradním vlastnictví Ondřeje Sokola a Činoherního klubu. Buranteatr (a režisér Jiří Hájek) nicméně dokázal domnělý monopol narušit – a to prostředky velmi jednoduchými, zdánlivě samozřejmými. (…) Krátce a stručně: Pan Polštář je nejen velmi povedená inscenace, ale zároveň může být důkazem, že si Buranteatr vypracoval úsporný, nenápadný, ale velmi účinný inscenační styl.“
A co o své inscenaci této hry prozrazují samotní tvůrci na webových stránkách divadla Buranteatr?
"Jednoho dne začalo v hlavním městě jednoho totalitního státu docházet k záhadným vraždám dětí…
Nebo jinak: Když bylo Katurianovi čtrnáct, začal pátrat po původu děsuplných zvuků, které se linuly zpoza dveří jeho dětského pokoje…
Nebo ještě jinak: Jednou přišly bratrovi jednoho neznámého spisovatele jeho hororové povídky přitažené za vlasy a zatoužil zjistit, jak moc jsou ve skutečnosti přitažené za vlasy…
Nebo ještě jinak: Sotva se Katurian Katurian vrátil ze své pracovní směny, byl zatčen policisty a odvezen se zavázanýma očima ke křížovému výslechu, pravděpodobně kvůli politicky podvratnému charakteru jeho povídek…
Nebo ještě úplně jinak: Jednoho dne přišel za sedmiletým Michalem Katurianem záhadný muž, jehož tělo vypadalo jako obrovský polštář a učinil mu zvláštní nabídku…"
Nechte se pozvat! V pondělí 15. dubna v 19.00 hodin na Malé scéně Slovákého divadla. Vstupenky objednávejte i online po kliknutí na položku E-VSTUPENKY zde na našem webu...
"Vždycky mám rád temný příběh, který je zdánlivě bez srdce, ale kde srdce je, pravda tak malé a dobře schované, jak to jen jde. A postavy, ty mě zajímají opravdu hrozně." Martin McDonagh