Pavlína Hejcmanová: „Začala jsem číst komedii a pak s pláčem odhodila scénář“

Slovácké divadlo připravuje další novinku, hru současného ceněného britského autora Torbena Bettse Kočka v oreganu. Roli intelektuálně založené Emily, která se s manželem a dětmi nastěhuje do nové čtvrti, ztvární Pavlína Hejcmanová. „V té inscenaci rozhodně bude pořád o čem hrát,“ říká.

Pavlína Hejcmanová se těší na novou roli

Pavlíno, co jste si říkala, když jste scénář novinky četla poprvé?

Když jsme zjistili, že budeme ve Slováckém divadle hrát Kočku v oreganu, chystali jsme se na komedii. Takže jsem se s tím pocitem pustila i do scénáře. Ale pak mě hodně překvapilo, že tam byly i takové místa, kdy jsem scénář odhodila a brečela. Místy je ta hra hodně nečekaná a překvapivá.

Budete tedy hrát komedii?

Všechno se zatím vyvíjí, ale určitě vím, že nepůjdeme jen po komediální stránce, která v Kočce v oreganu rozhodně je - a velmi silná. V některých divadelních uvedeních ta těžší místa škrtají nebo zlehčují. My to dělat nebudeme.

Proč?

Chceme to hrát opravdově. A to, jestli nám konkrétní momenty vyjdou vážně nebo naopak vtipně, to ještě nevíme a teprve uvidíme. Navíc ty postavy jsou napsané tak, že můžou opravdu existovat, v tom je ta hra opravdu skvělá. I když ke své Emily si ještě budu muset najít cestu, abych jí porozuměla. Každopádně pořád bude o čem hrát.

O čem je Kočka v oreganu

Partnerská dvojice nových nájemníků pozve manželský pár odvedle na seznamovací party. Vše vypadá slibně, všichni jsou milí, ovšem jen do té doby, než intelektuální a korektní názory jedněch začnou třaskat o kulturu plechovkového piva a fotbalového fanouškovství druhých. Zdá se, že dva manželské páry z různých sociálních bublin nemají vůbec nic společného. Nebo je to nakonec jinak, zkrátka proto, že všichni jsme lidé?

Režisér Miroslav Lukačovič do inscenace obsadil kromě Pavlíny Hejcmanové ještě Pavla Šupinu, Jitku Hlaváčovou a Františka Maňáka

„Moc se mi líbí jazyk hry. Už když jsem ji poprvé četla, viděla jsem v ní skutečné lidi, ne divadelní postavy,“ svěřila se Jitka Hlaváčová, která ztvární postavu „dělnické“ manželky Dawn. Role jejího manžela Alana se ujal František Maňák. „Všechny postavy jsou psané tak, že jim rozumím a chápu je. Dojem ze hry umocňuje i fakt, že to není jen komedie, ale o tom více prozrazovat nebudu,“ uzavírá František Maňák.

Premiéra inscenace, která se hned po svém uvedení v Londýně v roce 2014 stala světovým hitem, je ve Slováckém divadle naplánovaná na sobotu 23. dubna.

Přijede autor na premiéru?

Kromě režiséra Miroslava Lukačoviče, výtvarnice Veroniky Watzkové a herců se úvodní zkoušky zúčastnil i překladatel divadelní hry Michal Zahálka. Ten se osobně zná i s jejím autorem, britským dramatikem Torbenem Bettsem, a ještě den před zahájením zkoušení s ním byl v kontaktu. „Torben vás moc pozdravuje. Psal, že doufá, že vás zkoušení bude bavit, to ho potěší nejvíc. A taky doufáme, že klapne náš plán a bude moct přijet na dubnovou premiéru,“ prozradil překladatel a teatrolog.

Torben Betts sám o sobě říká, že se stal dramatikem z donucení. Původně byl hercem, ale dostával pouze menší role v okrajových divadlech, což ho neuspokojovalo. A tak si sám začal psát hry, ve kterých mohl uplatnit svůj talent, a herecké vidění mu pomohlo tvořit živé postavy, které oceňují kritici, herci i diváci po celém světě.

Ceněn je i pro svůj originální jazyk. Sám o sobě tvrdí, že v jeho tvorbě se objevují dva proudy – sociálně komický a temnější. Oba umně propojil ve svém nejslavnějším díle Kočka v oreganu. „Uznávaná skotská dramatička Liz Lochhead, od které nyní ve Slováckém divadle hrajeme Perfect Days, o něm říká, že je nejneobyčejnější autor dramat, vizionářský básník a originální spisovatel,“ řekla dramaturgyně Iva Šulajová.