15. 2. 2008
Slovácké divadlo vrací na česká jeviště italského dramatika, antiiluzionistu Luigi Pirandella.
Jako se čeká na uvolnění děl Karla Čapka, dočkali se divadelníci sedmdesáti let od smrti Luigiho Pirandella. První zareagovalo Slovácké divadlo, které z dramat proslulého Itala uvedlo na scénu Šest postav hledá autora.
Pirandello se u nás delší dobu neobjevoval (naposledy Obři z hor v Divadle Za branou III). Moravští Slováci si ale vybrali nelehký dramatikův kousek. V překladu básníka Jana Vladislava a v režii úspěšného Zdeňka Duška.
Recenzi J. P. Kříže uveřejnil deník Právo 13. února 2008
Iluze je faleš
Jako by v Šesti postavách autor chtěl potvrdit, že pochází ze sicilského města Chaos. Složitě strukturovaný příběh o střetu reality s jejím relativizovaným odrazem v uměleckém díle nepatří k dramatům akčním. Jeho první třetinu slabší povahy dokonce prospí; včetně pisatele této recenzní glosy.
Poučen četbou mohu ale vyložit, že se jedná o setkání podivné rodiny se členy herecké společnosti. Ambiciózní principál a režisér (Josef Kubáník) se rozhodne zaznamenat její osudy do divadelního tvaru. Pirandellových Šest postav je vlastně filozofickým traktátem o možnostech umělecké práce zaznamenat a vykládat skutečnost, pokoušet se vybavovat ji iluzívností, fantazií, střetávat se s žijícími svědky událostí. Ti budou stejně jako těšanský chalupník na premiéře Maryši volat: Ale tak to přece nebelo!
Autor se umělecké iluzi vysmívá, prohlašuje ji za falešnou. V Duškově pojetí ale vyznívá konfrontace reality (Pavel Hromádka, Irena Vacková, Jitka Josková, Jiří Hejcman, Alena Slezáková-Míková) s divadelní fikcí (Kubáník, Tereza Novotná-Mikšíková, Monika Horká, Martin Vrtáček, David Vaculík, Zdeněk Trčálek a další) ve prospěch uměleckého obrazu.
Pojmy a paradoxy
Jenom divadlo, které má silné zázemí, může si dovolit hru životního skeptika předznamenávajícího vlnu absurdního a existenciálního tvůrčího myšlení.
Divákům, kteří o divadle přemýšlejí, určili ve Slováckém divadle program, v němž poučují o pojmech herec a postava, iluze a realita, jeviště a hlediště, monolog a dialog, tvář a maska... Popravdě ale: Už se moc těším na příští premiéry: v březnu Médeia, v dubnu Faust.
J. P. Kříž