20. 2. 2004
Slovácké divadlo v Uherském Hradišti si může na své konto připsat další úspěch. Po téměř ročním jednání se mu podařilo dohodnout se s Českou televizí na natočení záznamu inscenace J. A. Pitínského Bratři Karamazovi.
Produkce České televize, která jako jediná televize u nás pořizuje záznamy divadelních inscenací, vždy pečlivě zvažuje, jaké inscenace do televizního archívu natočí. Bohužel, práce tzv. regionálních divadel se v seznamu zrealizovaných děl objevují zřídkakdy. Volba častokrát padá na divadla se známými hereckými tvářemi, které přitahují při vysílání k televizním obrazovkám. Výjimku tvoří jen výrazné dramatické počiny ověnčené úspěchy a cenami z divadelních festivalů. V předlistopadové době zavítal do Slováckého divadla televizní štáb jen dvakrát. V roce 1981 natočil záznam Hynštovy inscenace Thyl Ulenspiegel a o devět let později inscenaci hry Peer Gynt v režii Igora Stránského.
Okolo roku 2000 Slovácké divadlo začalo naplno zažívat své šťastné období a to se mimo jiné projevilo i na zájmu producentského centra České televize. V lednu 2001 ve Slováckém divadle televize natočila záznam slavné inscenace J. A. Pitínského Gazdina roba. Několik týdnů po jeho realizaci byly zveřejněny nominace na Cenu Thálie. Představitelka hlavní role Evy krajčířky Irena Vacková se ocitla mezi nejlepšími herečkami a šéf tvůrčí skupiny Ondřej Šrámek se osobně zasloužil, aby se bezprostředně po vyhlášení nominací Gazdina roba vysílala. Sledovanost inscenace překvapila i samotného Šrámka. Byla nejvyšší ze všech divadelních záznamů uvedených v prvním pololetí 2001 na televizních obrazovkách.
Na podzim 2002 se do Slováckého divadla opět vrátil J. A. Pitínský, aby zde poprvé ve své kariéře uvedl jevištní zpracování díla slavného ruského spisovatele F. M. Dostojevského. Režisér Pitínský se rozhodl přivést na svět inscenaci, ve které pracuje s prvky z nerealizovaného filmu Sergeje Ejzenštejna. I proto byl vznik Bratrů Karamazových sledován s velkými očekáváními. Ta se nakonec kvalitnímu souboru Slováckého divadla podařilo naplnit. Sám Pitínský před premiérou k práci s mladým ansámblem hradišťského divadla řekl: "V Hradišti je to naprosto jedinečné. Z toho mladého souboru cítím přirozené dychtění a otevřenost. Hlavně se mají rádi a to jde vidět na zkouškách i na představeních. Je tady vidět talent a také ta prvotní nevinná noblesa herectví, což je moc pěkné a často se s tím člověk nesetkává." Úspěch se dostavil téměř okamžitě. Necelé dva měsíce po premiéře se Bratři Karamazovi objevili v nominaci na nejvyšší divadelní ocenění u nás - na Cenu Alfréda Radoka, stali se inscenací roku ve Slováckém divadle a získali jak cenu diváků, tak cenu kritiků, vystoupili na zlínském festivalu Setkání - Stretnutie a byli pozváni i mezi evropskou špičku na Festival evropských regionů do Hradce Králové, kde se představili mezi nejlepšími divadelními inscenacemi z Francie, Velké Británie, Belgie, Japonska, Austrálie a dalších zemí. Mezitím probíhala jednání s brněnskou produkcí České televize o natočení záznamu inscenace. Ta byla nakonec úspěšná a od neděle 14. do úterka 16. září se ve Slováckém divadle inscenace natáčela. Herci odehráli během tří dnů celkem čtyřikrát náročnou hru o téměř detektivním pátrání po vrahovi bohatého kupce, natáčení se osobně účastnil i režisér jevištního tvaru J. A. Pitínský...
Bratři Karamazovi Slováckého divadla se na televizních obrazovkách objeví zřejmě v exklusivním předvánočním čase. Režisérem televizní verze je Jan Novák. Zajímavostí je, že ve Slováckém divadle v roce 1991 začínal jako herec.
Tři otázky pro režiséra televizního záznamu Bratrů Karamazových Slováckého divadla Honzu Nováka
V Uherském Hradišti jste před dvanácti lety začínal jako herec. Jak na tehdejší Slovácké divadlo vzpomínáte?
To byla bezvadná doba, moc rád jsem se sem vrátil, mám tady přece spoustu kamarádů...
Co říkáte na současnou úroveň Slováckého divadla?
To je naprosto něco jiného. Nasazení, talent, je to obrovská síla, která z divadla srší ven. Je to jako divadlo Grotowského. Jsem šťastný.
Jak jste se připravoval na natáčení Bratrů Karamazových a jak budou vypadat na televizní obrazovce?
Seděl jsem nad tím půl roku. Příprava byla náročná, protože je náročné i představení. Samozřejmě, že jsem se na ně přijel podívat, detailně jsem nastudoval scénář, divadlo mi zapůjčilo jeho záznam na VHS, také jsem se několikrát sešel s panem režisérem Pitínským, abychom si ujasnili, jak by měla vypadat výsledná verze. Rozhodli jsme se, že záznam posílíme o filmové dotáčky, protože podtitul inscenace zní "Podle nerealizovaného filmu Sergeje Ejzenštejna". To bychom chtěli dodržet. Moc se těším do střižny, kde celý záznam dostane finální tvar. Televizní diváci se na Bratry Karamazovy mohou těšit v exklusivním předvánočním čase.