22. 1. 2008
Slovácké divadlo uvede v sobotu další premiéru. Bude jí inscenace hry Šest postav hledá autora, která je považována za nejlepší hru nositele Nobelovy ceny Luigi Pirandella. Na česká jeviště se vrací po dlouhých jednadvaceti letech a diváky čeká až detektivní rozplétání osudů šestice postav, které znenadání začnou narušovat do té doby běžnou divadelní zkopušku. Hlavní role svěřil režisér Zdeněk Dušek Jitce Joskové a Pavlu Hromádkovi. Oběma jsme položili stejné otázky.
Dvojrozhovor uveřejnil týdeník DOBRÝ DEN S KURÝREM 21. ledna
Hra Šest postav hledá autora se na česká jeviště vrací po dlouhých dvaceti letech. Proč se podle vás tak dlouho nehrála?
Jitka Josková: Možná proto, že šest postav nemělo potřebu najít autora.
Pavel Hromádka: A kdo by se s ní trápil!? Ale vážně – slyšel jsem, že je tato hra považována za divadelní bonbónek a taky za náročný test zralosti hereckého souboru. Tak že by třeba i to byl důvod? Že si na ni málokdo troufne?
O čem je příběh šesti postav právě pro vás?
JJ: Pro mě je o pomstě, o utrpení i touze a nutnosti zhmotnit se na jevišti.
PH: Hraju Otce a otcem jsem. Nějakou tu trapnou, tragickou a zároveň hořce směšnou situaci na můj úkor jsem už taky zažil. A to, co se mezi postavami děje je, že každý „do krve“ hájí tu svou pravdu, ten svůj výklad skutečnosti. O tomhle bych řekl, že pro mě ta hra je. A taky o tom, že i my herci ve vztahu k postavě můžeme někdy prosazovat to své vidění, a proto se s ní můžeme i minout. Může se stát, že k ní jsme necitliví. A přitom postava se znásilnit nedá. Prostě odejde a nechá nás vytvářet si své pravdy, v kterých se snažíme my herci být krásní – ale postava už s námi a skrze nás není. Jsme to jen my, naše ego.
Jaký žánr diváky vlastně čeká?
JJ: Já bych to nazvala psycho-drama. Ale objeví se tam i prvky komiky, zazpívá se tam kousek písničky….
PH: To je i pro mě otázka. Vyznat se ve všem bude asi detektivka. Zároveň se najdou ale i místa úlevného humoru. Jsem zvědavý, jak budou diváci reagovat…
Jak probíhá zkoušení s režisérem Duškem?
JJ: S panem režisérem zkouším podruhé, takže jsem tušila, jak práce bude asi zhruba probíhat. Zkoušení je příjemně-zdrcující.
PH: Mile, náročně, tragicky, ohleduplně, nesmlouvavě, pevně. Ale chvilkami nevím, kde v tom procesu jsem. Jako bych plul a neměl pevný bod. Tak prostě režisérovi jen věřím.
Co je podle vás na práci na nové hře nejtěžší?
JJ: Abych přesně pochopila postavu, kterou hraji, vlastně, abych se tou postavou stala. A není to jednoduché, jsou okamžiky kdy je velký souboj mezi Jitkou a postavou.
PH: Pro mě je nejtěžší množství a stavba textu, pochopení kým ta postava vlastně je a všechno to divákům zahrát tak, aby neměli pocit, že hraju.
Na co se naopak při hraní těšíte?
JJ: „….kdy už to drama zase prožiji. A nemůžu se toho dočkat, to mi věřte, nemůžu se dočkat!“Promiňte, to teď za mě odpovídala postava.
PH: Že snad získám jistotu, že mi všechno doklapne, že to nakonec bude příjemné.
Kdybyste dostali možnost zahrát před diváky nějaký příběh z vašeho života. Co by to bylo?
JJ: Ale to už dávno hraji. Do každé své postavy dávám něco ze svého života, něco z vlastních poznatků.
PH: Takových situací a příběhů by bylo! Vážné, směšné i ty tragické nebo mile lehkomyslné. Ale co z toho by se dalo vůbec zahrát? Spousta věcí se musí prostě prožít a žádné předvádění nemůže zachytit tu vnitřní skutečnost a pravdu, která se uvnitř skrývá, když se něco právě děje. Tuto otázku jsem přečetl a odpověď na ni odložil na druhý den. Teď po tom jednom dni pauzy cítím, že jsou snad dva silné momenty v mém životě, které převyšují ty ostatní. A pokud by se jejich vnitřní pravda dala skrze divadelní předvedení přenést do srdce někoho jiného, pak by za to v mém životě stál okamžik, kdy jsem poprvé uviděl svého syna a další, když jsem celý svůj život odevzdal Pánu Ježíši Kristu.