30. 5. 2005
Poslední předprázdninovou premiérou stále úspěšnějšího Slováckého divadla bude klasické nastudování legendární Maryši bratří Mrštíků. Režie se ujal ředitel divadla Igor Stránský.
Drama, jehož námět si Alois Mrštík přinesl ze svého učitelského pobytu v Těšanech a které napsal společně s bratrem Vilémem, dokonale zobrazuje život na moravské vsi na konci 19. století. Děj Maryši je sice obecně známý - pojednává o dívce, kterou rodiče provdají proti její vůli za movitého vdovce, a ta nenáviděného manžela otráví. Dramaturgyně inscenace Hana Hložková vidí v hlavním motivu hry kritiku společnosti: „Stěžejním tématem Maryši bylo kritické zobrazení společenských poměrů a rozkladu rodiny, založených na nadvládě majetku. Téma hry bratří Mrštíků je stále živé i dnes, a to v jakémkoliv společenském prostředí, navíc se tento klenot české dramatiky na jevišti Slováckého divadla objevuje po dlouhých dvaadvaceti letech,” říká dramaturgyně. Maryša byla ve Slováckém divadle uvedena už třikrát. Poprvé ji v listopadu 1953 nastudoval Miroslav Zéda, o čtrnáct let později se na uherskohradišťských prknech objevila v režii Pavla Rímského a v roce 1983 ji uvedl Igor Stránský. V čem bude dnešní Stránského nastudování jiné? „Tenkrát jsem byl mladý kluk. Nápady by byly, ale teď k nim přibyly i životní zkušenosti. Dříve to bylo více emoce, nyní je to víc rozumu,” říká režisér a dodává: „Maryša je nejlepší českou hrou, je typicky českým shakespearovským dramatem, kde neustále objevujete něco nového, co vás inspiruje.”
Titulní roli Stránský svěřil Alexandře Vronské. „Když mi těsně po Vánocích pan režisér oznámil, že budu tuto roli hrát, nedokázala jsem popsat své pocity. Cítila jsem údiv, radost, překvapení, ale také strach a zděšení. Bála jsem se, jestli na Maryšu nejsem moc mladá,” říká herečka, kterou si diváci oblíbili například jako Desdemonu v Otehellovi, či naposledy jako Viky v muzikálu Donaha! Po počáteční nervozitě ale Vronská přiznává, že své nové postavě začíná rozumět. „Maryša je silná žena, pro kterou je její dobrovolné sebezničení vlastně vysvobozením. Je to velká a moc dobře napsaná role.” Další role vytvoří Kamil Pulec, Jiří Juřina, Zdeněk Trčálek, Jaroslava Tihelková a další. Pozornost bude vzbuzovat i hudba Jiřího Pavlici, choreografii nastudovala Ladislava Košíková, scénu vytvořil Miroslav Malina, autorkou kostýmů je Eva Jiřikovská. Premiéra proběhne 4. června v 19.30 hodin.