11. 11. 2005
Posledním titulem letošního předplatného ve Slováckém divadle je slavná Žebrácká opera Bertolta Brechta. Její premiéra připadne na sobotu 12. listopadu.
Děj Žebrácké opery je založen na střetu „spravedlivého” světa policistů a mafiánské skupiny Mackieho Messera. Úplatky, zlodějina, prostituce to je i dnešní svět okolo nás, který dostává díky slavné Brechtově hře zajímavé kontury. Slovácké divadlo, jenž je známo svými ojedinělými inscenačními pohledy, však vsadilo na netradiční výklad. Uherskohradišťská Žebrácká opera se bude odehrávat v ženské věznici, kde ji začnou studovat vězenkyně se svým ředitelem. Že jde o hru riskantní, není třeba prozrazovat. Nápad se zrodil u režiséra inscenace Martina Porubjaka, který patří mezi nejvýraznější divadelní osobnosti nejenom českého, ale i slovenského divadla. Režisér spatřuje v zasazení děje do věznice paralelu s nechvalně známou komunistickou věznicí v Uherském Hradišti a tím dostane Brechtův příběh i politický podtext. S nápadem souvisí samozřejmě i obsazení. Ve všech postavách budou vystupovat ženy trestankyně (například Alžběta Kynclová, Jaroslava Tihelková, Alexandra Vronská, Irena Vacková a další), jediným mužským elementem je ředitel věznice v podání Tomáše Šulaje. K otázce, jak se vyrovnává s ženskou přesilou na jevišti říká: „Naše vězenkyně jsou docela disciplinované. I když teď pří jedné z posledních zkoušek mě poprvé připoutali k železným schodům a já se nemohl hýbat ani nijak bránit. Některé kolegyně se na mě vrhly a to co mi dělaly, nebudu raděj publikovat.”
Žebrácká opera je ale proslulá i hudebními čísly. Málokdo nezná hity Kurta Weilla, ve kterých se zpívá: „Žralok zuby má jak nože a z těch nožů čiší strach...” I na ně divadelníci vsázejí i když upozorňují, že o klasický muzikál nejde. „Jde o stylizované divadlo, a to i v hudebních číslech. Celá inscenace je tak zvláštně disharmonicky rozbita, ale to je dáno samotným žánrem či duchem, v jakém je Žebrácká opera inscenována,” zamýšlí se Tomáš Šulaj. Dodává navíc, že všechna hudební čísla budou doprovázena živou hudbou přímo na jevišti v podání Josefa Fojty nebo Hany Janíkové. Neopomenutelná je i choreografická složka, o tu se postaral Igor Dostálek, jenž se souborem Slováckého divadla spolupracoval při Lišce Bystroušce. Autorem scény je Tomáš Rusín, kostýmy navrhla rovněž hostující Zuzana Štefunková. Jako dramaturgyně je pod inscenací podepsána Iva Šulajová. Premiéra začíná v tradičních 19.30 hodin.
Kdo je režisér Martin Porubjak
Narodil se v roce 1944, patří mezi nejvýraznější osobnosti české i slovenské kultury. Prošel mnoha divadly ať už jako dramaturg, či jako režisér. Na začátku 90. let spolupracoval s činohrou pražského Národního divadla, napsal spoustu filmových a televizních scénářů, v současné době je dramaturgem Slovenského národného divadla v Bratislavě. Angažoval se také v politice, v letech 1991-92 byl prvním místopředsedou vlády Slovenské republiky. I díky těmto zkušenostem bude Žebrácká opera unikátní sondou do světa politiky.