17. 10. 2013
Recenze J. P. Kříže na naši buffoperu Dobře placená procházka má dlouhý název: Jiří Šlitr vyhodil ze Semaforu Karla Gotta. Dávnou historku z přípravy Dobře placené procházky připomněl v Uherském Hradišti Jiří Suchý. Co si pod oněmi slovy představit? Nejlepší bude, když si recenzi sami přečtete a přijdete se podívat. I dnešní repríza nabízí ještě několik volných míst. Pravda, až v poslední řadě na balkoně, ale je tam odtud pěkný výhled. Anebo přijďte jindy. Největší výběr míst máte v této chvíli v sobotu 28. prosince (podívejte se SEM...), dřívější reprízy jsou obsazené podobně jako ta dnešní. Ale teď již slíbený text J. P. Kříže...
![Dobře placená procházka - Jitka Josková, Anna Pospíchalová, Klára Vojtková, Petr Čagánek a Tomáš Šulaj - foto Jan Karásek](https://www.slovackedivadlo.cz/sites/default/files/fotogalerie/repertoar/dobre-placena-prochazka/21dobre_placena_prochazka_-_jitka_joskova_anna_pospichalova_klara_vojtkova_petr_caganek_a_tomas_sulaj_-_foto_jan_karasek.jpg)
Nemohli si ve Slováckém divadle naplánovat vstup do nové sezóny lepší, než buffooperu z nejslavnější éry Semaforu - Dobře placenou procházku Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra. Po Hradci Králové se do nastudování kousku z poloviny šedesátých let znovu pustil Radek Balaš.
Pamětníci slzí, protože v původní verzi, zaznamenané naštěstí Jánem Roháčem pro televizi, excelovali kromě S + Š tehdejší hvězdy Eva Pillarová, Naďa Urbánková, Hana Hegerová, o něco méně René Gabzdyl, a už vůbec ne Karel Gott, kterého dotčený Šlitr z obsazení vyhodil, když „honák Woody“ nepřišel na první zkoušku.
Kdesi nad Kanálem
Krásně o tom povídá na cédéčku - nahrazujícím k hradišťské inscenaci tištěný program - pamětník nad jiné: Suchý. V rozhovoru s režisérem Balašem se mimo jiné dovíte, jak bohém Walda Matuška prošvihl několik představení Semaforu, protože měl ve zvyku nasmlouvat i dvě vystoupení na stejný večer.
K Balašovu slováckému pojetí Dobře placené procházky mám ale podstatné výhrady. Zbytečně sklouzává do laciné lascivnosti. Vidět holé pozadí Petra Čagánka v roli rozvádějícího se Uliho obývajícího vanu, která je podstatnou rekvizitou hry - jazzová Šlitrova opera se tak dokonce ve druhé ze tří Suchého verzi libreta jmenovala, je - pitomé.
Ano diváci i při dalších vtípcích této pokleslé kategorie celkem živě reagují, jak jsou zvyklí kvitovat uřehtanost některých televizních bavičů. Publikum jednoho z nejlepších divadel v Čechách, na Moravě i ve Slezsku, je ale zvyklé na inteligentnější zacházení.
Mnohem víc vcucnou přece každého evergreeny, z nichž Jsi nejkrásnější krajina, co znám, Ty jsi švarná, já jsem švarný, šanson původně pro Hegerovou Život je hrozná, černá studna - a především hit proslavený Pillarovou, tetou z Liverpoolu: Kdesi nad Kanálem potkala jsem málem barokního anděla, trůní natrvalo ve dvoraně slávy.
S hvězdou Vojtkovou
Dobře placenou procházku v Hradišti - s takovou neslanou nemastnou papundeklovou krabicovou scénografii Davida Marka a buffoopeře (žánru z lidového prostředí) lépe odpovídajícími kostýmy Jolany Schofield-Izbické - drží nakonec chválabohu vysoko nad vodou živá kapela Josefa Fojty, a hlavně znamenitě pěvecky disponovaný herecký soubor.
Čisté intonace Anny Pospíchalové (teta Brockefellová), Petra Čagánka (Uli), Martina Vrtáčka (Advokát), profesionálně vyzrálý výkon "Thálie" Tomáše Šulaje (Listonoš) s perfektní etudou otloukání hlavy o nábytek a o zeď, šperkuje pohybovou a hereckou dokonalostí Klára Vojtková (Vanilka). V company září Josková, Majkus, Stránský ml., Macháček i „pomocnice“ z JAMU Jackuliaková, Austová, Hatalová, Jagerčíková. Nakonec tedy - moc dobrý muzikál!
Slovácké divadlo Uherské Hradiště - Jiří Suchý, Jiří Šlitr: Dobře placená procházka. Režie a choreografie Radek Balaš, dramaturgie Igor Stránský, scéna David Marek, kostýmy Jolana Schofield-Izbická, hudební úprava a aranžmá Karel Cón, Josef Fojta, hudební nastudování Josef Fojta, pohybová spolupráce Jitka Josková. Premiéra 14. září, psáno z reprízy 16. září 2013.
Hodnocení 70%